Monday, March 22, 2010

~merindu

Semalam, lepas hbs program, tengah basuh pinggan teringat pula adik yg dah nk hbs bercuti sekolah..mesti akn balik asrama..Terfikir jugak kt sini, aku beria jaga adik2 org, adik aku? Allahuakbar.. teringat juga mak yg demam macammana la ye.. Tak mau bertangguh-tangguh aku tinggal jer pinggan kt sinki, g kol mak sat.. memang aku betul2 tak mampu kali ni..dengar suara mak, aku terus nangis.. 'Mak sihattt?' 'alhamdulillah..semua sihat..' ............... ...... 'Makkk,minggu depan ada program lagi..' 'ooo xpelah, g program..nanti abg kawin jgn sampai tak balik sudah..' 'insyaallah..mintak maap makk..lame tak balik...' 'xpee,lagipun nk periksa dah ni..mak doakannn..' (mesti mak senyum..) aku memang byk senyap dr cakap..tolong mak,jgn berhenti becakap,jgn berhenti menasihatkanku,jgn berhenti membebel dgnku...sememangnya aku rindu utk memelukmu.. batinku menjerit nk sgt balik rumah...start cuti mid-sem(26/1) dah 2bulan tak balik, masa blk 3 hr cuti mid-sem dl pn, x sempat sembang pn ngan mak abah yg sibuk g rewang kenduri jiran sebelah rumah.. masa nk blk ke Kl semula pn, mak x de pn kt umah.. Allahuakbar
Ya Allah, bergetarnya hati aku aku sangat merindui mereka... sangat merindui mereka... peliharalah mereka ya Allahku kasihanilah mereka sebagaimana mereka mengasihaniku sewaktu aku masih kecil 'sesungguhnya aku sangat kasih kepada mereka...maka kasihilah mereka jua ya Allahku..' 2minggu lalu, kak nad cerita betapa sedih masa dengar kabar berita kematian ayah kak mun,pak cik azizi..minggu lepas pulak, ayah asma, pak cik ramon zaheidin pula kembali kpdNya.. sebenarnya, masa sembang dengan kak nad tu...memang mum akui perasaan yg sama kita lalui. bila kabar kematian parents akhawat atau sahabat kita menjengah telinga, dada tetap berderau, airmata tetap menitis..Sekaligus akn terkenang org tua tersayang dikampung..terasa nak aja kaki ni berlari utk menjenguk, peluk cium mohon ampun buat bonda dan ayahanda.. sememangnya inilah perasaan cinta dan kasih... kukasih jua kpd mereka sebab tu aku teruskan jua langkah tarbiyyah ini baik dalam keadaan ringan atau berat jasadku lebih cenderung disini inilah jalan terbaik buat kita tarbiyyah dan dakwah takkan mengejar kita tarbiyyah dan dakwah tiada rugi tanpa kita tp kitalah yg berkejaran kearahnya kitalah yg rugi meninggalkannya kerana tarbiyyah dan dakwah takkan berhenti tanpa kita tapi kita??? siapakah kita? 'significantkah kita dimata manusia?' 'significantkah kita dimata Allah?' 'tidak aku ciptakan jin dan manusia melainkan utk beribadah kepadaku..(51:56)' semoga allah menilai pengorbanan ini sebagai ibadah dan kukirimkan pahalanya buat kedua ibu bapaku yg tetap bersabar...
'inilah perjuangan'
katakanlah, jika 1.bapak-bapakmu, 2.anak-anakmu 3.saudara-saudaramu, 4.isteri-isterimu, 5.keluargamu, 6.harta kekayaan yg kamu usahakan, 7.perdagangan yg kamu kuatirkan kerugiannya, dan 8.rumah2 tmpat tinggal yg kamu sukai, lebih kamu cintai drpada Allah dan Rasulmu serta berjihad dijalanNya,maka tunggulah sampai Allah memberikan keputusanNya..(At-Taubah,9:24) wallahualam

6 comments:

sei said...

u hav made it..

farina said...

salam, cakap pasal kepergian parents, juz nk inform yg ayah kak azah pun recently meninggal.sakit batuk2 katanya..

fatimahazzahidah said...

subhanallah...
betul tu...jln perjuangan tu tak ditabur dengan haruman bunga, tak dibentangkan karpet merah, tapi dengan perih dan airmata...semoga jiwa terus bahagia dijalan ini...
amiin...

the left wing said...

luv u fillah sis.. hanya itu yg terungkap buat masa nie.. entri sgt best! keep on writin. :)

mumtazahmaridi said...

mum>sei:jazakillahukhairan kasira..

mum>kak farina:Subhanallah..innalillahiwainnailahirajiun..sedih bukan krn meratap..airmata tak mampu utk sy tahan..=((

mum>kak fatimah:amin..

mum>siti: syukran ya ukhti..

Nur_Eman said...

kita x perlu bersedih atas pemergian org yg kita syg..

sbbnya, kalau kita sedar kematian bkn beerti kehilangan.ia hanya sebuah perpisahan yg sementara krna kelak kita juga akan menyusul mereka..

krna jika kita sedar, dunia ini tidaklah selamanya kekal dan kematian bukanlah pengakhiran sebuah kehidupan..

cuma, perpisahan itu yg menyakitkan.dan itu sememangnya fitrah.penantian utk pertemuan semula itu bagaikn satu penyiksaan.dan itu juga adalah fitrah..

La tahzan..
innallaha ma'ana

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...