Monday, March 8, 2010

~Aku!topup bekalan!

dengan nama Allah yg maha pemurah Lg maha mengasihani syukur alhamdulillah akhirnya berkesempatan juga nk meng'update' blog. apa kabar semua?apa kabar jasad dan ruh?..hee insyaallah sentiasa basah dengan hidayah drNya yg sentiasa mencurah-curah..bukalah bejana hati seluas-luasnya.semoga kita tergolong dalam kalangan mereka yg mensyukuri.amin
(MONOLOG)
Syukur..syukur..syukur..tak termampu utk aku huraikan utk apa lafaz syukur ini. Dialah Yg maha Mengetahui segala isi hati. Dr pagi tadi, bangun saja dr tidur, hatiku sudah menjerit "Aku sedang mencari bekalan!"... "Aku sedang menambah bekalan!"... Jasadku sedang sakit..tp ruhku meronta untuk bergerak..jasad merayu utk tetap ditempatnya..namun, tiba2 jasad tersentak bangun walau dalam paksa... baru aku tahu yg ruh sangatlah hebat.. kekuatan ruh benar2 menggugah jasad mengikut kehendaknya.. hebatnya ruh..aku perlu lebih berusaha..biarpun jasad dlm kesakitan, sudah pasti ruh boleh maintain dalam iman...usaha!usaha!usaha! Oleh itu, aku sedang mengasah ruh supaya tidak kelayuan..Aku mencari bekalan..agar kekuatan ruh maintain dalam menggerakkan jasad. jangan kelesuan.. Aku sedang bermusafir...kuatlah wahai aku...janganlah sampai kehabisan bekalan...kerana kelak aku akn hilang pedoman... ~Mustafa Masyhur~ Dalil yang menunjukkan kepada kemestian dan kepentingan bekalan ini ialah: Jika sesebuah kereta yang digunakah oleh orang yang bermusafir kehabisan minyak ketika perjalanan dan tidak mempunyai minyak yang mencukupi, maka jadilah ia seperti potongan-potongan besi yang tidak dapat membantunya untuk bergerak walaupun selangkah. Demikianlah juga orang yang mengharungi jalan da'wah, apabila bekalan iman dan taqwanya berkurangan atau kehabisan tanpa diperbaharui atau ditambah, maka jadilah ia seperti jenazah yang kaku atau or­ang yang sakit dan tidak berdaya untuk bergerak. Benarlah firman Allah Subhanahu wa Ta'ala:

Dan adakah orang yang mati (hatinya dengan kufur), kemudian Kami hidupkan dia semula (dengan hidayah petunjuk), dan Kami jadikan baginya cahaya (iman) yang menerangi (sehingga dapatlah ia membezakan antara yang benar dengan yang salah, dan dapatlah) ia berjalan dengan suluhan cahaya itu dalam masyarakat manusia, (adakah orang yang demikian keadaannya) sama seperti yang tinggal tetap di dalam gelap-gelita (kufur), yang tidak dapat keluar sama sekali daripadanya?.....

(Al-An'am:122)

Wallahualam.. akulah musafir itu..malah kita semua adalah musafir itu..jomlah kita sama-sama berusaha agar dapat selamat sampai di kampung halaman kita dengan bahagianya..~Redhamu kuharapkan~

...^_^...Salam satu perjuangan buat yg memahami maksud yg tersirat..^_^..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...