Sunday, February 5, 2012

3 tahun

Februari ini,
Cukup 3 tahun aku mengenali jalan ini,
Jalan yang membawa aku kepada cinta kepadaNya,
Dan segala cinta yang mendekatkan aku kepadaNya.

Hidup dibawah bayangan tarbiyah menjadikan aku tenang dalam mujahadah. Iyaaa, tidak mudah untuk meninggalkan jahiliyah yang berkarat melekat di hati. Tetapi tarbiyah itu sendiri memberi kekuatan kepadaku untuk berubah menjadi muslimah sejati. Aku ingin jadi muslimah sejati yang lahiriah dan batiniahnya suci dimata Ilahi.

sehingga kini aku tetap takut andai hati ini ada ilah lain selainNya. Iyaa, mudah untuk mengakui Dia cuma Rabb yang kita sembah tetapi sejauhmana kita mampu meletakkan Dialah satu-satunya Ilah kita. Boleh jadi kekadang laptop itu menjadi Ilah kita, atau TV, atau manusia itu sendiri. Astagfirullahal azim3x

Hidup dibawah bayangan tarbiyah menjadikan aku lebih waras dalam berfikir mengikut neraca Ilahi yang sebenarnya. Alhamdulillah, Aku dapat merasai ia membersihkan masa-masaku yang lampau. Membersihkan karat-karat yang melekat dihati yang dalam. Walaupun kini, bila dikenang aku malu sendiri dengan Ilahi, mengenang dosa-dosaku yang bertimbun menggunung sejak dulu lagi, aku rasa malu dengan Dia dan diri sendiri. Betapa kasih sayangNya mengatasi dosa-dosa yang menggunung itu. Dia tetap menghadiahkan 1001 nikmat yang tidak mampu aku ungkapkan..apatah lagi, nikmat mengenali jalan tarbiyah ini.


Nikmat yang menghadirkan satu dimensi baru dalam akal fikiranku malah segala gerak geri jasadku. Aku mula mengenali bahawa iman itu yang menajdi tunjang kefahaman kita dalam beramal. Dan ilmu tanpa diamalkan sememangnya tidak akan tumbuh menjadi pokok kefahaman dan keimanan. Ketiga-tiganya (ilmu, iman, amal) memang saling berkait rapat dan perlu disynchronizekan bersama-sama. Tidak akan mungkin boleh ditinggalkan salah satunya.


Oh! teringat trademark blog ni,


"Beramal kerana taat itu lebih indah daripada mengharap balasan kemanisan iman atau kemenangan"


Iyaa, benar.. pada asalnya sebilangan dari kita beramal secara paksaan dan semakin lama iman itu berbuah dengan sendirinya. Seperti solat.. masa kita kecil solat bila disuruh mak ayah, masam mencuka sambil solat laju2. Tetapi semakin kita besar, semakin kita berilmu, semakin kita mengamalkan, semakin kita faham erti sebenar solat itu sendiri.. Dan sekaligus iman itu bercambah dengan kefahaman yang benar tentang solat itu sendiri. Bukankah itu indah..


Ingat mudah ke untuk meraih cinta? lagi-lagi cinta Ilahi..hehehe.. sememangnya kekadang Dia suka tunggu- tunggu untuk memberi kepada kita. Kerana Dia pun nak tengok sejauhmana kita ni bersungguh-sungguh nak meraih cintaNya..Comel kan Allah tu? soo sweet..


Alhamdulillah... selamat berjuang dalam mujahadah untuk terus berusaha meraih cintaNya..


wallahuallam




“Kecintaan kamu kepada sesuatu boleh membuatkan kamu buta dan tuli.” (Riwayat Ahmad).

2 comments:

Safinah Harun said...

salam..tahniah anti dah berhasil mjadi muslimah..jika sudi,turunkan ilmu dn kkuatn itu pd ana..

mahirah said...

salam wbt.. nak tanya, quote blog ni "beramal kerana taat itu lebih indah daripada mengharap habuan kemanisan iman atau kemenangan".. ini hadith ke?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...