Friday, February 3, 2012

cinta itu telah hilang dari hatiku

Tiba-tiba aku rasa mujahadah besar sangat untuk terus bekerja as a chemist.


Ditambah lagi dengan beberapa minit lalu dapat emel dari lecturer kat uni of York UK mencadangkan aku utk menambah 2 lagi koleksi complexes supaya apa yang aku buat di York dulu boleh dipublish..


Terasa berpinar juga mata sebab tiba-tiba hati rasa makin jauh dari bidang ini walaupun telah lama bergelumang dengannya.. kalau orang kata tak kenal maka tak cinta..tapi untuk kali aku kata makin kenal makin aku tak cinta..(airmata laju)


Suatu ketika dulu aku pernah jatuh cinta bersungguh dengan kimia, tetapi kini dipertengahan jalan tiba-tiba aku rasa hambar dan makin jauh dengannya..


Apakah itu ertinya aku dah tak berminat dengannya?

Bagaimana untuukku menyemarakkan kembali cinta ini sedangkan ia menjdikan aku lesu.lesu untuk terus bermujahadah mencintainya..

Kumohon padaMu bersungguh-sungguh Ya allah,

Hanya Engkau yang berhak memberi dan menarik kembali segala nikmat yang telah Engkau berikan kepadaku..


Suatu ketika dahulu Kau memberikan rasa indah dan cinta kepada apa yang aku sedang pelajari ini..

Tetapi dipertengahan jalan, Kau hadirkan sedikit kesulitan kepadaku untuk terus mencintai apa yang sedang aku pelajari ini..

Kutahu ia kerana sedikit kepayahanku untuk memahami dan mendeklamasikan perasaanku kedalam chemicals2 yang kurasakan mati(walau hakikatnya ia adalah islam ijbari)..manusia-manusia yang kulihat gersang, tulisan2 dan explanation2 yang kurasakan sangat kerdil dibandingkan dengan ilmu al-quran yang telah Engkau hadiahkan kepadaku. Mengenali erti hidup dibawah bayangan al-Quran menjadikan aku lesu untuk terus berkecimpung dalam dunia research..kerana aku tidak nampak halatuju research ini.. manusia mengejar publish paper, manusia mengejar nama.. tetapi apa yang membuatkan aku masih bertahan hanyalah kerana aku ingin mencari redhaMu disebalik kerakusan manusia itu sendiri dalam mengejar mengejar ranking dimata manusia..

Ya Allah, cukuplah Engkau tidak membenciku..

Yang lain aku serah sebulatnya kepadaMu Ya Allah..

Dalam sujud dr hati yang dalam..kumohon bersungguh-sungguh kepadaMu Ya Allah..kemankah lagi harus kutunjangkan pengharapan kalau tidak kepadaMu..

Kuserahkan segala keputusan ditanganMu untuk meletakkan tempat kedudukanku..

Tunjukilah daku jalan-jalan yang Engkau redhai untuk aku lalui Ya allah..


Tunjukilah daku jalan-jalan yang Engkau redhai untuk aku tempuhi Ya Rahman..


Tiada lain melainkan kepada Engkau dan kerana Engkau..
amin

"Jagalah Allah maka akan kau dapati Dia menjagamu...."-hadith 19 imam nawawi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...