Monday, October 8, 2012

Steroid


Sedari dulu, sejak awal kita mengenali allah, apatah lagi setelah mengenali erti tarbiyah, kita mula yakin dengan rezekiNya. Dalam surah az dzariyat ayat 56-59 Allah dah statekan yang Dia tak minta pun kita bg makan kepadaNya, malah Dia yang Maha Memberi Rezeki.

Tetapi bila kita makin dewasa, dan makin diuji dengan kesempitan hidup, kekadang hati tetap goyah dan risau bila tgk dalam akaun telah mula menghampiri ~0, diri sendiri masih terkulat-kulat mencari kerja tetap. Usrah sendiri, usrah adik2 dan program tarbiyah still kene dikendalikan dan kekadang memakan duit sendiri juga. Benar, hati mula goyah berfikir-fikir untuk berinfaq. 

Namun begitu, sayangnya Dia kepada kita, masih Dia lorongkan hati kita untuk tetap cenderung bersama dalam gerabak tarbiyah ini. Walau payah.. Walau ditekan dan tertekan.. Hakikatnya, disaat kepayahan  itulah adanya kemanisan.. iaaa, kerana bersama kesulitan sudah tentu ada kemudahan.

Dan aku? Aku sedang menulis dikala 'futur' menjengah.. Kerana aku memandang luahan hati disaat futur itu adalah mujahadah. Dan semoga amal ini memberi kekuatan kepadaku untuk terus istiqamah dan sabar diatas jalan jihad ini..^__^

sungguh, aku mengaku, diri sendiri sdg struggle utk istiqamah dijalan ni, untuk membalance kan segala fasa transisi ini.. dan setiapkali aku melafaz 'alhamdulillah' dikala hati payah, itulah salah satu kekuatan, dan setiapkali aku memaksa diri untuk bertemu lutut kelutut bersama akhawat, ada sinar kekuatan selepas itu,dan setiapkali aku rasa sakit untuk beramal, ada nilai kemanisan yang aku peroleh dengan mujahadah itu.

Dan aku mula tahu, inilah tarbiyah dari Allah untuk menguatkan aku yang sedang lemah. Ketika aku warded di hospital br2 ni, ada beberapa kali student 4th year dan 5th year yang praktikal disitu datang kepadaku dan meminta nasihat.. Sungguh aku tak tahu dimana kekuatan yang mereka nampak dariku.. Mungkin benar, tatkala kita berasa lemah, ada orang lain yang nampak nilai kekuatan kita.. dan tatkala kita kuat, jangan bongkak dengannya kerana mungkin ada yang terasa lemah dengan kekuatan kita.. astagfirullahalazim3x

Disaat ini, aku sedikit risau ttg kesihatanku.. beberapa kali aku termimpi perkara bukan2..astagfirullahalazim3x.. Selepas keluar wad tempoh hari (masuk wad hari rabu-jumaat sebab platlet 19,hb 9 and gum bleeding), aku kene makan semula ubat prednisolone(steroid) yang pernah menyebabkan aku jadi moon face 9 years ago. Lebih merisaukan, I am pragnent now..Bila search2 efek pred ni kepada kandungan,memang macam2, dr. kat hospital serdang pn ckp macam2 tapi aku lebih suka nak bertanya my specialist khamis ni.. Appoinment with my dr. bahariah kat PPUM. Semoga ada pencerahan disitu insyaallah. Hanya allah mampu pelihara lil caliph mama dan papa. semoga mujahid/mujahidah ini terus kuat,sabar,dan tabah.. seperti kami mama dan papa yang sama2 sedang struggle juga membina kekuatan dalam BM yang br terbina ni.

Allah sahajalah tempat kami memohon dan bergantung.. Setelah segala cinta dan kasih sayang dan rahmat yang Dia berikan kepada kami, kami merayu lagi agar diberi lebih kekuatan untuk terusssss bersyukur denganMu.. ya Allah..amin

wallahuallam



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...