Tuesday, April 26, 2011

Ketika cinta berusrah(II)

aku memandang wajahnya dengan penuh takjub.

subhanallah3x.

masyaAllah3x.

beberapa kali lafaz puji-pujian kuungkapkan dek kerana terpesona dengan keindahan ciptaanNya.

salah satu ciptaanNya yang sedang berdiri dihadapanku. lantas, kuhulurkan tangan untuk bersalam.

"Hajar ye?"soalku.

Hajar hanya mengangguk sambil tersenyum..sungguh, sekali lagi aku cair..kupeluk erat tubuh itu tanda ukhwah seakidah yang baru berputik seminit pertemuan kami.

sekali lagi aku memandang matanya yang bulat dan indah, dagunya yang melekuk dan bibirnya yang sentiasa tersenyum. lagi dan lagi aku kagum..

subhanallah3x.

"bagaimanakah kisah jentikan hidayah disebalik wajah ayu ini?".

persoalan itu yang pertama terlintas difikiranku..kerana aku mengimani bahawa setiap apa yang ada dalam diri kita adalah milik Allah. dan kerana aku mengimani bahawa segala yang kita miliki adalah ujian dan rahmat dari Allah. maka aku sangat tertanya-tanya, adakah ini erti syukur bagi adik yang seorang ini?

menyerah diri untuk ditarbiyah dan dipandu kearah jalan cinta ini..jalan yang membawa kita telus dalam memandang diri ini hy hamba kepada ALLAH.

pasti besar mujahadahnya..kan?

kerana

kecantikan itu adalah satu ujian yang besar. perlukan mujahadah yang besar. dan perlukan kesabaran yang maksima...dalam menangkis fitnah dunia.

wallahuallam



teringat kata-katanya semalam. seusai usrah kami yang keempat.

"belum cukup 40 hari saya begini. masih baru dan sangat banyak kekurangan jiwa ni. Tolong pandu saya kak. saya takut andai Allah tarik nikmat rasa untuk istiqamah itu. doakan saya3x."

ketika itu, empangan di pelupuk mataku pecah dan kulihat butiran kaca juga jatuh di pipi Hajar. kami menangis kerana perasaan dan rasa yang sedang kami kongsi bersama ini..sangat indah..indah bila Allah mengghadiahkan pandangan indah kepada tarbiyah. alhamdulillah.

"Allahu Rabbuna, tsabatkanlah kami atas jalan ini. kuatkanlah kami, ujilah kami dengan apa saja cara yang Engkau sukai.dan Engkau alirkanlah rasa cinta dan syukur ini bersama angin lalu agar dirasai auranya oleh orang sekeliling kami.Kuatkan kami. kuatkan kami..kuatkan kami Ya Allah..aminn"

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...