Wednesday, April 27, 2011

aku mengimani langkah ini benar

aku hanya manusia biasa

lahir dari salah satu saf susunan batu bata

dan aku bercita-cita

menyusun batu bata yang boleh melahirkan mereka yang boleh menyusun batu bata juga

nampak remeh bukan??

terpulang pada anda bagaimana untuk menterjemah kata-kataku ini

tapi serius

aku sedang obses

untuk mengejar manusia

melentur, melebur dan membentuk mereka

sehingga terbentuk satu saf jundi yang akan menggegarkan saf-saf yang ada

tidak lelah walau diterjah

tidak luntur himmah walau digugah

tidak bercerai barisan walau digegar dengan kecaman

tidak keluar saf walau digertak dengan kepayahan

dari mereka akan lahirlah

rijal-rijal yang sanggup ditarbiyah

rijal-rijal yang sanggup mati kerana dakwah

rijal-rijal yang tahu apa erti satu batu-bata milik mereka

dalam menyumbangkan harta dan jiwa dalam pembentukan bangunan ustaziatul alam

sungguh,

aku mengimani jalan yang sedang aku tempuh ini adalah satu-satunya cara untuk membawa islam kepada UA itu..

aku juga mengimani bahwa Allah tetap akan memenangkan agamaNya

samada wujud atau tidaknya aku dalam saf-saf perjuangan..

so,

tidak..aku tidak berangan untuk mencapai cita-cita itu ketika ini.. aku tidak berangan melihat islam itu gah disaat ini.

tidak sekali-kali itu menjadi tunjang perjuanganku!


kerana penantian itu satu sindrom awal kefuturan.

bilamana yang dicita-citakan tidak kelihatan bayang-bayang kemenangan..

maka akan lemahlah hamasah perjuangan..


tapi aku tetap obses untuk meleburkan kudratku untuk memenangkan agamaNya..

mengalirkan ruh-ruhku didalam susunan saf-saf yang sedang diatur dengan kukuhnya..


kerana itu..

aku ingin menyusun batu bata itu sebaik mungkin..

menyusun saf-saf yang terdiri daripada rijal-rijal yang bercita-cita untuk membina para rijal.

sehingga suatu ketika kelak...pabila kami berada dihadapanNya...

kami mampu berdiri dalam saf-saf yang sama.

dan dengannya, kami melangkah kesyurga bersma-sama..

kerana aku sangat mengimani firman Allah yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang terdahulu (berhijrah dan memberi bantuan) dari orang-orang Muhajirin dan Ansar, dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah reda akan mereka dan mereka pula reda akan Dia, serta Ia menyediakan untuk mereka Syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar."(9:100)

kerana aku sangat mengimani dan mengimpikan 'orang yang menuruti jejak langkah para muhajirin dan ansar' itu adalah aku..

kerana aku mengimani Allah hanya akan redha jika aku redha dengan jalan cinta ini..

kerana aku mengimani Rasulku telah bersusah payah dahulu sehingga aku memahami erti sebenar hidup aku sebagai seorang hamba kepada Ilahi..

oleh itu,

tidak mungkin akan surut langkah ini walau diterjah oleh ombak yang mengganas..

wallahuallam

p/s:apa pula yang anda imani?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...