Monday, August 24, 2009

~NotHing~

Alhamdulillah,selayaknya lafaz syukur untukMu Ya Allah. Hanya Allahlah yang mengerti apa yang tersirat dihati kecil ini. Segala rasa yang berbaur dalam hati ini jua adalah kurniaanMu dan hanya Engkau yg Maha mengetahuinya.. Sedih,gembira,terharu,sayang,cinta dan rindu.. Hakikat yang aku percaya, segala rasa hati ini adalah anugerah yang patut aku syukuri. Dan aku percaya kurniaanMu ini juga adalah salah satu ujian buat insan sepertiku ini. Sememangnya aku hanyalah insan biasa. Yang mempunyai satu hati.Iman yang bercambah kekadang merudum pabila kurang diperhati. Lagi-lagi dengan pelbagai kerenah dunia yang terpaksa daku lalui setiap hari. Pabila aku terlalu bersedih dalam menghadapi masalah dunia yg sekelumit cuma, Kau datang meniupkan semangat dan kasihMu mengingatkan aku supaya berSABAR. SABAR dengan ragam dunia yang hanya pentas dan permainan semata-mata. Terasa diri ini terlalu lemah dengan sekelumit kepayahan. Sesekali aku jatuh terduduk dalam menanggung kesakitan. Terasa beban jiwa inginkan ruh lembut menyapa. KasihMu menggapai lara. Kutahu tak mungkin ada cinta manusia sehebat cintaMu Ya Allah.’Ya Allah,kuatkanlah daku dalam melayari ranjau kehidupan ini.Letakkanlah aku dikalangan hambaMu yang bersabar..aminn.’.Adakah Allah perkenankan doaku ini?..Mungkinkah ujian itu salah satu kekuatan untukku?..Mungkin aku yg tidak menyedarinya..Sehinggalah aku terbaca artikel tentangnya.’ Ada pepatah mengatakan, seandainya kita meminta untuk menjadi kuat, nescaya Allah akan turunkan ujian untuk menguatkan kita’..Subhanallah,mungkin inilah yang dikatakan seni Allah.Tanpa aku sedari,telah berkali-kali Allah berikan daku peluang untuk menjadi kuat..Alhamdulillah..Aku bersyukur dengan segala dugaan yg pernah Kau berikan padaku
Memori menjadikan aku matang dalam membuat keputusan Memori juga membuatkan aku berfikir panjang sebelum membuat keputusan Memori meransang aku supaya bernas dalam tindakan Lagi-lagi memori mampu membuatkan aku gelak sendiri,tawa dalam sendu jua Dan yang paling penting Memori memberikan aku kekuatan untuk bertahan dengan hidup ini Memori menjadikan aku rindu untuk diuji Memori menjadikan aku rindu untuk melalui kepayahan sebelum mengecapi kebahagiaan Memori membuatkan aku gembira dengan kesederhanaan.. Dan mungkinkah memori membantu aku dalam kepayahan akan datang?I’m waiting….^_^…..
Jalan tarbiyyah
Setelah hampir 6 bulan berada dalam tarbiyah, aku mula memahami tugas yang terpikul. Lagi-lagi setelah pulang dr Syahadatul Haq..Tapi terasa diri masih belum bergerak dalam melaksanakan SH.Aku masih berada dalam keadaan selesa.Apatah lagi tatkala cuti seminggu,aku hy menghabiskan masa dirumah,menggapai bahagia bersama keluarga,,Memang perasaan bahagia yg terlalu amat,tapi…aku tak sedap duduk..Kenapa??...Kerana aku teringat SH,aku teringat matlamat utk mencapai ustaziyatul alam dan yg paling aku ingat,aku akan mati..!Apa yang perlu aku lakukan?..Aku ingin lakukan tapi bagaimana?.Yang aku tahu dan amalkan sekarang hanya proses perbaiki diri sendiri...Mungkin aku perlu banyak belajar lagi.=(((..Sangat sedih..Terasa diri lebih banyak berehat dari melaksanakan..Apatah lagi bila terbaca satu artikel dalam folder ‘tarbiyyah’..Ayat akhir yang berbunyi. ‘Kewajipan lebih banyak dari masa...tak cukup tidur didunia ..rehat sepuasnya diakhirat!!’..How come MUM!!??..What can I do??...i’m very sensitive..Dengan sedikit ayat touching macamni..i’ll menangis semahu-mahunya.Lemahnya aku tak mampu berdiri sendiri. Aku perlu guider k??....Help me Ya Allah…Help yourself also Mumtazah..i wanna be ansorullah… Mungkin sahabat yg terbaca diari ni tak faham apalah yg aku bebelkan ni kan??..Nevermind..huhu..Wallahualam

2 comments:

Nur Iman said...

Salam mum yg dirindu n disyg hrpnya lillahitaala..slmt bpuasa n extrakan amalan kebaikan..kak nad faham mum ape yg mum bebelkan =D
hakikatnya kita serupa.merisaukan perkara yg sama.tp dlm masa tu jgk, terlalai dgn nikmat bahagia dunia.. masa yg ada seolah2 x cukup..
baguslah bla dpt selalu muhasabah diri.bsyukur masih dikurnia nikmat islam dan iman..mum, kak nad rindu sgt 6bulan yg lepas..6 bulan yg kita lalui bersama..rindu puasa kat 3rd.rindu saat2 kat um..semua tu dh jd kenangan yg sgt manis..hakikatnya yg manis tu lah yg menyakitkan.yg mciptakan kesedihan..
mum,teruskan langkah sekurang2nya jika x cukup kudrat utk berlari.kak nad rs kak nad skrg hanya merangkak.dan kdg2 hny meniarap..terlalu lmbat n sikitnya ke depan..doakan keistiqamahan kita semua di jln ini..rindu kamu semua DL2 members..salam sayang

mumtazahmaridi said...

wkmsalam..terharu sesangat dgn kata2 semangat dr kak nad..thanks alot..miss you so much...miss our memory kat kolej,kat ihram...hehehe...semoga sama2 kita berusaha menjadi insan mulia disisiNya..insyaAllah..^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...