Friday, March 18, 2011

buat kerana taat itu lebih indah daripada mengharap kemanisan iman atau kemenangan

tengahari tadi, masa aku nak ke surau, terserempak denagn seorang foreigner yang memakai baju tertulis....


1st impression..

aku gelak...huuuuu

then, aku pandang kiri dan kanan, risau ada yang terasa atau terpandang gelak jahat aku tuh..

tapi, sesampai je aku kat surau...terfikir balik.

sedihnya..

Ya Allah, bolehnya aku gelakkan orang yang tidak tahu tentangMu??

astagfirullahal azim3x..

~menangis

balik dari surau, aku teruskan kerja meng'edit' research proposal untuk permohonan postgraduate research grant...sambil tu, telinga aku terdengar perbualan orang sekeliling;

dua orang sahabatku sedang membicarakan tentang apa yang berlaku di jepun. dan kedua-dua mereka adalah non muslim.

blaaa..blaaa..blaaa...

"kelihatannya dunia hampir musnah..what we can do?"

"just wait and see..finish our study may be.."


dan mereka mengeluh...kelihatannya keluhan yang diluahkan bukanlah kadar biasa, tapi kadar maksimum dan tahap dah tak tahu nak buat apa melainkan serahkan segala takdir pada alam..

"WAIT AND SEE"

sekali lagi aku menangis...

Ya Allah,

sudah tentu akulah yang akan Kau persoalkan..Indahnya andai orang sekelilingku mengetahui dan menyedari..Hy Engkaulah Yang Berkuasa atas segala sesuatu yang terjadi..

***********************

daei mukmin itu sifatnya sentiasa 'alert' dengan dosa dan noda.. sentiasa 'alert' dengan perubahan duniawi dan ruhiy.

kerana itu mereka sentiasa perasan dengan perubahan kekurangan dan pertambahan..

kerana itu mereka sentiasa mencari..

kerana itu mereka mampu melihat apa yang ada di depan mata dengan sudut pandang islam itu sendiri..

bak kata seorang ustaz...pakailah kaca mata islam itu...

sebagaimana Umar bin Abdul Aziz yang menerima tampuk kekhalifahan disaat-saat penyakit 'wahan' itu mula menjalar dalam diri sebilangan muslim.. namun, kerana sifat 'alert' nya dan kerana ketinggian sesitivitinya kepada jahiliyah itu, menjadikan islam kembali menyinar dan mekar dibawah pimpinanya..


begitu juga,sebagaimana lebih 1450 tahun yang lalu, bagaimana rasulullah pergi mengasingkan diri ke gua hira' kerana sedar dengan kekalutan jahiliyah pada era itu.. Rasulullah sensitif dan rasulullah alert dengan situasi manusia yang tidak kene pada masa itu..

itulah gerak hati orang mukmin yang sentiasa sensitif dengan perubahan diluar fitrahnya..

dan

subhanallah3x!

Allah memberi satu hadiah terindah dan teragung dalam zaman kehidupan manusiawi..

islam datang ketika mana seluruh manusiawi ditelan dengan keraguan maha dahsyat tentang erti sebenar kehidupan itu sendiri...

sebelum itu, hidup mereka tidak lebih dari kitaran yang membosankan tanpa mereka ketahui apakah asbab kejadian mereka dilahirkan kedunia..

dan islam itu datang ketika kegelapan sedang menerajui seluruh pelusuk duniawi.. 610 tahun mereka kehilangan pemberi peringatan setelah kewafatan isa a.s..



adakah kerana itu generasi pertama yang keluar dari madrasah tarbiyah rasulullah s.a.w itu tiada tandingannya?

adakah kerana itu, generasi Al-Quran yang unik itu tiada langsung keraguan dengan islam yang dianutinya?

tahap kehausan mereka dengan 'fitrah' itu menjadikan mereka hebat dan kuat dalam mempertahankan islam setelah memperolehnya..

kerana itu,

bila aku renung kembali dalam diriku,

kenapa aku meletakkan diri aku sebagai 'daei'?

kenapa aku buat semua ini?

aku mengambil masa yang agak lama untuk refresh semula nawaitu itu...

lantas, aku manarik nafas yang panjang.

Ah! sekaligus mengingatkan aku bahwa erti hidup ini hy sebagai khalifah dan a'bid itu...

insyaallah, kembalilah kepada fitrah asal..

aku sedang membawa al-haq itu..Al-haq yang telah Allah hadirkan secara fitrah dalam diri setiap manusiwi namun tidak disedari oleh kebanyakan manusiwi itu..

aku sedang melepaskan diri dari perhambaan kepada manusia kepada perhambaan hanya kepada Allah semata..dan aku tidak mahu mendapatkan nikmat itu seorang diri.. kerana islam itu tidak akan tertegak atas kaki aku semata. dan syurga itu tidak akan aku miliki melainkan dipersoalkan terdahulu tentang usahaku dalam menyampaikan kefahaman itu.

dan apa yang lebih pasti, aku sangat meyakini yang Allah akan menguji aku..sentiasa menguji..sebagai satu bahan tarbiyah direct dariNya..kerana itu juga, aku KENE bersiap siaga dengan mind setting itu..'berlapang dada dengan tarbiyah itu'..

buat kerana taat itu lebih indah daripada mengharap balasan kemanisan iman atau kemenangan
..

dan TAAT kepada Allah dan RasulNya adalah pasti, tetapi nikmat kemanisan iman, nikmat kemanisan ukhwah, nikmat kemudahan dalam kepayahan hanyalah bonus dan hadiah dari Allah..

kerana itu, bersabarlah..bersabarlah..bersabarlah..

“Tuhan yang mencipta dan mentadbirkan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya; oleh itu, sembahlah engkau akan Dia dan bersabarlah dengan tekun tetap dalam beribadat kepadaNya; adakah engkau mengetahui sesiapapun yang senama dan sebanding denganNya."(19:65)


akhawat fillah,

ingatlah,

mati itu pasti dan hidup itu insyaallah..

kerana itu, mengapa kita perlu ragu-ragu lagi?

seringkali memikirkan kepentingan kehidupan sementara itu jika nak dibandingkan dengan perjalanan selepas kematian itu?

mengapa takut untuk melepaskan dunia?

mengapa takut untuk mengatakan kebenaran?

mengapa takut untuk kepenatan?

mengapa takut untuk kehilangan harta?

mengapa kedekut dengan masa?

mengapa masih berkira-kira waktu kerehatan?

mengapa amsih ragu-ragu untuk mengangkat tangan?

tidakkan syahid itu matlamat kita?

kerana itu...

mengapa harus kita ragu-ragu...

bahawa..kerana Allah sayangkan kita, maka Dia berikan kita peluang untuk bersama kafilah dakwah ini..Dia telah melorongkan kita kejalan syurga..tapi bagaimana kita menerimanya?

wallahuallam

aku sangat takut.....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...