Tuesday, December 8, 2009

~Dugaan sekali lagi

Org bertakwa dgn Tuhannya
Tuhan memberi nikmat kepada org yg bertakwa kerana kasih sygNYA Jika diberi kepada mereka sedikit, kasih sygNYA juga Kerana Allah hendakkan mereka lebih mulia Dan Disimpan 'asset' selebihnya sebagai harta disyurga Kalau diberi banyak pula Itu juga adalah kasih sygNYA Kerana dengan nikmat yg byk itu Dapat diagih-agihkan kepada org lain pula Sekaligus akan melahirkan rasa syukur dan ramai juga yg terbela Sekiranya org yg bertakwa itu diuji dan dibala Itu juga adalah kasih syg Tuhan kpd mereka Agar dosanya diampun atau Ditinggikan darjat mereka di syurga Sungguh indah perbuatan Tuhan buat org yg bertakwa Senang dan susah Miskin dan kaya Sakit dan sihat Ada nilai disisi Tuhannya Kerana itulah org yg bertakwa Dalam apa jua keadaan Mereka tetap tenang bersahaja Diwaktu senang tidak tidak terlonjak-lonjak Diwaktu susah tidak pula rasa derita Mereka tetap bersyukur atas apa saja kurniaanNYA Mereka tetap faham kerja-kerja Tuhan mereka Jiwanya senang dan tenang sahaja OH BAHAGIANYA Begitulah hidup org mukmin bersama Tuhannya.. Petikan puisi oleh ustaz ashaari muhammad, bekas pemimpin al arqam
Malam td mak telefon dr kelantan..Katanya akan balik ke Keratong dalam pukol 10mlm.. Suka dengar mak gelak..Tp tgh2 gelak tu, boleh mak ckp;
"Tau tak kisah adik ko nih?" "Eh, mana mum tau..umi kenapa mak?" ~Umi is my adik.. " Dia masuk ward kat muazam..Kene denggi.." "innalillahi wainna ilahi rajiun.." ..................................
Hmmm, dalam hati sy menangis..Mak nih, anak kene sakit denggi dia boleh lagi gelak..Hakikatnya, sy dah tahu sangat kenapa mak tak tunjukkan kesedihan..Seumur hidup mak, dugaan sekecil ni dah berulang kali berlaku..Mungkin dah biasa menghadapi situasi ni.. Sebab ketiga-tiga anak perempuan mak memang masa sekolah mesti kene penyakit..Dari kakak, sy and nw umi (my adik syg )..Alhamdulillah..Terima kasih Ya Allah..Mungkin kalau Engkau tidak menguji kami sekeluarga, tiada kami kekal bersyukur dengan nikmatMu..
Pg td sy kol rumah, mak dah sampai rumah dr kelantan-keratong...Alhamdulillah...
" hmmmm, adik ko perangai sama ngan ko dl..Sakit demam teruk, duduk dalam bilik sorang2 dengan tuala basah, air n apa lagi. Ajak g hospital tak mau..Abah paksa juga la tu baru nak g." ~inilah kalau mak tak ade kat rumah..umi bukan nak dengar ckp abah~ " macammana umi? teruk k?" "doktor nak cek darah lagi.. Kalau terus terus turun kene bawa g kuantan la." ~berair dah mata aku. Ya Allah peliharalah adikku..Terasa nk blk sekarang tp ada pekara yg belum diselesaikan.=(~ "Yela mak, sama-sama doakan. InsyaAllah, mum balik lepas siap experiment jumaat nih. Kalu tak sape nak bergilir dengan mak jaga umi." ...................................... Dalam pukul 11pg td mak kol lagi, "Tazah, platlet ko dl brape masa bw ke ktn?" "platlet start 20 (ribu) then turun sampai 2 br g ktn n kl. Umi brape sekarng mak?" ~Normal dam 100 ribu keatas ~ "Platlet die sekarang 13. Doa-doakan ye kat muazam jer la. jauh pula nak ke ktn lagi....." ............................
Ya Allah, seandainya dugaan yg Engkau berikan ini sebagai ujian buat kami, maka bantulah kami, berikanlah kekuatan kepada kami dalam melaluinya. Dan seandainya dugaan ini sebagai balasan atas dosa-dosa kami, maka ampunkanlah kami. Sesungguhnya hy Engkau yg Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani. Amin
Semoga semuanya selamat dan kembali seperti sediakala..Al-Fatihah buat adik saya yg tersayang, Umi Syazwani Maridi dan kami sekeluarga. Wallahualam

4 comments:

Afif Zainuddin said...

insyaAllah ok! :)

mumtazahmaridi said...

syukran jazilan ya akhi..=)

CikguMoon said...

salam, dik..

tabahkan hati ya..moga adik mum cepat sembuh..ujian ALLAH tanda kasih sayang pada hambaNYA..mohon pertunjuk dariNya.pergantungan kita hanay pada ALLAH..

mumtazahmaridi said...

alhamdulillah semua dh kembali seperti biase...^_^..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...