Thursday, December 9, 2010

~ada kekuatan pada ukhwah, ada kekuatan pada JAHILIYAH

dengan nama Allah
aku cuba membina kekuatan dengan ukhwah
semoga ikatan itu boleh menjadi satu pemangkin dalam dakwah
dan menjadi perasa indah dalam tarbiyah
ya benar,
ukhwah adalah salah satu wasilah penerusan tarbiyah
adanya ukhwah
cinta aku pada dakwah semakin mekar dan kuharapkan ia terus mekar
dan bagiku,
satu lagi kekuatan,
inspirasi kepada perjuangan,
wasilah penerusan tarbiyah,
juga sebagai peringatan,
apakah itu?
ianya adalah kisah silam...
atau dalam bahasa sharing mudahnya
'turning point'
yang mencampakkan aku kedalam kafilah dakwah dan tarbiyah ini
pernah,
aku tersadung hampir terkebelakang
lalu,
jahiliyah semalam menampar,sepak dan terajang
'mengapa engkau masih memandang kebelakang,
mencari yang kotor dan hampas bangkai dunia,
sanggupkah engkau menjatuhkan diri kedalam paya yang busuk, lembah yang hina,
sedangkan ada padang ragut yang cantik, taman-taman yang indah untuk bermain?'
~mukaddimah zilal quran
aku bertanya,
aku bertanya.
aku bertanya,
mahukah aku mencampakkan diriku kedalamnya?
islam datang melahirkan satu kehidupan baru
mezahirkan transformasi syumul kepada ruh dan jasad
suci lagi unggul
dan mengapa?
mengapa manusia masih mencari yang di baliknya?
(59:19)
(3:187)
Dan (ingatlah) ketika Allah mengadakan perjanjian dengan orang yang diberi kitab itu bahawa: “Hendaklah kamu menerangkan isi kitab itu kepada manusia dan janganlah kamu menyembunyikannya,” tetapi mereka melemparkan perjanjian itu ke belakang, dan mereka menjualnya dengan harga yang sedikit. Alangkah buruknya apa yang mereka tukarkan itu.
nau'zubillahimin zalik
Ya Allah,
tetapkanlah kami atas jalan dakwah dan tarbiyah ini
tetapkanlah langkah kami,
bimbinglah kami dalam jalan cinta para pejuang ini
hidup dan matikanlah kami dalam mentaatiMu dan rasulMu
amin
akhawat fillah,
ana uhibbukifillah..=)
benarlah dalam cinta ilahi dan segala yang membawa kepada kecintaanNya,ukhwah dan hatta jahiliyah, adanya kekuatan pemangkin dakwah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...