Saturday, December 11, 2010

~mereka meminta

dengan nama Allah Yg Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
"apa yang antunna nak. tak kisahlah dari ummi atau dari diri antunna sendiri." tanya aku kepada mutarabbiku.
melihat gelak tawa mereka dan jauh berfikir mereka, dalam pandangan mereka kepadaku, aku jadi tergelak sendiri.
"mereka cari skema jawapan dari muka aku k?"
antunna masih tak kenal lagi ke ummi yang tak suka jawapan dari otak semata(kering). insyaallah hati itu lebih dekat untuk menyampaikan hasrat otak kita.
dan disini, aku nukilkan jawapan mereka supaya ia tidak sekadar beku dalam 'rancangan jangka pendek semester depan' sahaja.kalau jahiliyah boleh plan dan bekerja 724 untuk dakyah mereka, kita perlu lebih 724 untuk dakwah kita. ..
along,angah: nak plan rehlah untuk adik2 yang di DF(dakwah fardhiyah-dakwah perseorangan)
ateh,achik: nak mutabaah amal
alang,ucu: nak jaulah dengan akhawat
dan alhaamdulillah dua daripada tiga itu selesai dibincangkan bersama-sama juga semalam. semoga segalanya menjadi pemangkin dalam gerak kerja kita bersama. Dan rancangan untuk jaulah, tentunya perlu dibincangkan bersama murabbiahku. insyaAllah.
******************************************
*******************
adik-adikku/anak-anakku/ukhti-ukhtiku,
Jalan DnT ini telah mengajarkan kita banyak perkara,
telah memberi banyak benda kepada kita,
mungkin kita tak perasan perubahan itu atau dah terlupa bezanya kini bagaimana bicara kita, bagamana fikrah kita.
aku sangat terpesona bila ada diantara mutarabbiku yang bercita-cita m
enjadikan dakwah sebagai nafas hidupnya. Kerana dengan cita-cita dan keinginan itu, aku nampak bahawa mereka rela dibina. rela untuk ditarbiyah dalam membentuk individu muslim. rela dibina dan digunakan tenaganya untuk DnT ini. rela menjadi kuli dakwah,hamba Allah, hamba deenul islam. rela juga untuk disusun diposisi manapun dalam bangunan under construction ini(ustaziatul alam. semangat rijal itulah yang akan melahirkan individu ber'himmah(matlamat)' besar, mempunyai hamasaah(semangat) untuk membawa islam itu.
sentiasa aku berpesan kepada mereka. dan tentunya peringatan buat diri juga;
"kita bukan nak bawa orang kepada kita @ kepada jemaah, tapi kita nak membawa mereka kepada Allah."
"dan bagaimana kita nak membawa mereka kepada Allah andai kita tidak dekat dan kenal Allah. binalah hubungan dengan Allah, maka Allah akan membantu hubungan kamu dan manusia. seterusnya kamu akan mudah untuk membawa mereka bersama-sama kepada Allah."
"jagalah Allah, maka Allah akan menjaga kamu"~hadith ke 19 dalam hadith 40 imam nawawi
itu sahaja, itu sahaja formula untuk membawa dakwah.
jika kita singkap sirah para sahabat r.a, bagaimana mereka mentajarrudkan (menanggalkan) segala pakaian jahiliyah kepada islam dalam masa yang sangat singkat dan drastik, kekuatan mereka hanya terletak pada Allah. keyakinan yang mantap dan jiwa yang kental meyakini islam itu benar. mereka izzah(bangga) dengan islam dan membawa islam. dari situ kita nampak bagaimana bentuk tarbiyah rasullullah s.a.w membentuk generasi Al-quran yang sangat-sangat unik. sumber mereka hanyalah wahyu dan kata-kata rasulullah. sedangkan kita? terlalu banyak bahan rujukan dan tafsiran yang terpaksa kita rujuk untuk mendapatkan kepekatan fahaman itu. insyaallah Allah lebih tahu menilai usaha kita. dan hanya Allah juga yang berhak memberi hasil terbaik untuk kita.
dan kita, dalam mujahadah ada kemanisan. yakinlah dengan janji Allah. semoga kita tergolong dalam golongan hawariyyun yang menyahut seruan isa putra maryam(61:14), pemuda dihujung kota yang sanggup meninggalkan tempat tinggalnya untuk islam(36:20), pemuda kahfi yang beruzlah untuk akidah islami(18:9-26).
amin
"Ya rabbi,hidup dan matikanlah kami dalam mentaatiMu dan RasulMu."
amin
p/s=rindu dengan adik2 unais yang dah lama bercuti. Ya Allah, berikanlah mereka kefahaman sebagaimana engkau berikan daku kefahaman dalam islam.amin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...