Tuesday, December 14, 2010

~Tom & Jerry & kita

"najib, tom and jerry mana lagi jahat?" ty aku.
"Tom laaa..tom selalu buat jahat kat jerry." balas anak sedaraku yang cute miut.
" Eh tak laaa najib...kalau tom and jerry and najib, sapa lagi jahat?" tanya aku lagi. dan najib tercengang...
"apa kejadahnya soalan mak cik aku nih." mungkin itu yang difikirkan budak kecik tuh..heee
"sebenarnya antara kita dan mereka, mungkin kita lebih jahat dr mereka. mereka tetap islam, mereka islam ijbari, mereka islam secara total, mereka tunduk dan patuh, mereka sentiasa berzikir dan mengikut sunnatullah. sedangkan manusia?".....itulah dibenak fikiranku tatkala itu.
hmmmm, betapa adik2 kecil pun telah terkena serangan pemikiran (ghuzwul fikr) yang telah dihidangkan oleh golongan hizbut taghut itu. tanpa kita sedar, tanpa kita rancang dan tanpa kita harapkan sedikit demi sedikit dakyah golongan itu menular dalam sendi2 kita.
begitulah yang dikatakan kita telah menerima tarbiyah dari jahiliyah tanpa kita sedar sejak kita kecil lagi. dan kemudian, setelah 20 tahun kita menerimanya dan merasakan perkara itu sekadar 'fun' untuk menghiburkan perasaan, suka-suka sekadar mengenakkan lena dan mimpi, akhirnya kita telah tersadung dengan satu bentuk tarbiyah yang amat berbeza.
totally berbeza.
tarbiyah yang mengajar kita bahawa jahiliyah itu satu dan islam itu satu. tiada percampuran antara dua 'satu' itu.
dan sekarang, kita sedang merangkak kembali kepada tarbiyah islamiah yang satu, cuba mengikis dan menghapuskan segala bentuk fikr jahiliyah lagi satu itu.
Kita dalam proses membina, membaja, menyiram dan menyuburkan fikrah2 islami yang syumul. memang tidak mudah, tapi kita bahagia dan bersedia untuk bermujahadah. bukankah begitu akhawat fillah?
insyallah..
sama-sama kita memperbaik situasi dan mengurangkan mangsa keadaan.
ibrah dari kisah tom and jerry:
mustahil tak dari kisah tom and jerry itu, anak2 kita telah disogokkan dengan
"kucing jahat, tikus baik"
hmmm, bukankah kucing itu binatang kesayangan Abu Hurairah r.a?
sedang kisah sahabat r.a mensajikan untuk kita sayang kepada makhlukNya, tapi kartun2 yang dianggap 'fun' telah menghidangkan penyataan yang kontra dengan yang sepatutnya.
setelah 10 tahun anak2 kita belajar dari TV, dari cerita tom and jerry nya, akhirnya termaktub dalam kepala anak2 kita bahawa kucing jahat, tikus baik.
dan suatu hari, tak mustahil situasi dibawah ini akan berlaku kepada kita bilamana kita menegur anak kita yang membaling batu kepada kucing:
"anak, anak kene sayang kucing..kucing baik..." kata ibu. "tidak!!!tidak bu, kucing jahat. tikus lagi baik."balas si anak. "sapa kata?"ty si ibu lagi. "TV yang ajar bu."si ibu tercengang. Oh no!!!..anak zaman sekarang memang lebih suka dengar kata TV dari kata ibunya.hmmmm wallahuallam
buat diri sendiri, aku sangat takut untuk memikul tanggungjawab sebagai seorang ibu. kalau anak2 para sahabat terdahulu menangis kerana tidak diizinkan untuk turun berperang, bagaimana anak2 sekarang menangis kerana tidak diizinkan untuk berkahwin, tidak diizinkan untuk tengok movie, tidak diizinkan untuk bermain-main. hatta sebelum solat pun, anak2 akan menangis dulu kerana dirotan. wallahuallam.

aku sangat takut. "Ya Allah, anugerahkanlah kepada kami, pasangan kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati kami. dan JADIKANLAH KAMI PEMIMPIN KEPADA ORANG YANG BERTAKWA." (25:74) Amin

2 comments:

S.Noor Liyana Ibrahim said...

salam alaik...
pernh shabt sy cerita..
crita Tomm & jery ni bg smngt kat orng yahudi..merkea ibaratkan TOm sebgai Islam n Jerry sbg mereka..
walaupun kecik..tp selalu menang...

fi zhilalil tarbiyah said...

jazzakillahukhair ukhti..

Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu)... (al-Baqarah: 120)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...