Monday, June 18, 2012

Senda Gurau dan Permainan


Setiapkali kita melangkah kehadapan, setiap itu kita akan terpijak batu dan tersadung dgn kayu-kayu yang menghalang laluan kita. Kekadang kita terpijak batu yang sama dan kekadang kita tersadung kayu yang sama. Itu sungguh memeritkan. Tetapi setiapkali perit itu dirasai, kita beringat untuk tidak melalui tempat yang sama. Fasa yang sama.

Semakin lama kita berjalan, semakin banyak batu yang dipijak dan banyak kali juga kita tersadung melanggar kayu yang menghalang jalan. Pernah juga kita terjatuh sehingga terduduk kerananya. Atau terluka kaki, berdarah kerananya jua..  tetapi atas dasar cinta Ilahi kepada kita, dan keyakinan kita dengan rahmatNya, alhamdulillah.. kita tetap bangkit dalam payah.. untuk terus berjalan kehadapan..

Itulah kehidupan. Idealnya kita merasakan kehidupan itu sangat indah andai ia berjalan dengan smooth, tanpa dugaan dan cubaan.. tanpa angin, ribut dan taufan..Tetapi Allah jua berfirman dunia ini adalah sendagurauan dan permainan(57:20). Mana mungkin permainan akan berakhir sebelum menang atau kalah ditentukan. syurga atau neraka jadi penentuan. astagfirullahal azim3x.

airmata laju.. dunia ini hy permainan dan sendagurauan.. tetapi hy orang yang terpilih shj sedar tentangnya..dan beramal dengan redha kepadaNya..

Jika matlamat kita besar, kita akan rasa segala apa yang datang kepada kita tu kecik jer walau ia payah.. so, duhai jiwa yang besar, bersabarlah dengan kesabaran yang besar..

wallahuallam




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...