Wednesday, November 24, 2010

~Nyawa itu milikku

"Wahai orang-orang yang beriman, penuhilah seruan Allah dan seruan Rasul apabila Rasul menyeru kepada sesuatu yang memberikan kehidupan kepada kamu, dan ketahuilah bahwa sesungguhnya Allah membatasi antara manusia dan hatinya. Dan sesungguhnya kepada-Nyalah kamu akan dikumpulkan.”
(Al-Anfal: 24)
alhamdulillah
alhamdulillah
alhamdulillah
hidup dibawah bayangan tarbiyah memberi kehidupan kepada jasad dan ruh aku.
tarbiyah itu menghembuskan nyawa baru kepadaku.
mengalirkan aura2 tarbawi yang suci ke segenap sarafku.
kalau dulu aku bukan seperti itu.
siapakah aku dulu?
mungkin bahasa mudahnya dulu aku seperti zombi.
zombi yang nampak gembira dan tak sedar apa-apa.
tak perasan pun apa yang dibuatnya benar atau salah.
berjalan diatas muka bumi milik ilahi dengan sesuka hati.
sesekali bergembira dengan fikr jahiliyah yang bertali arus menerjah manusiawi.
tapi ruh dan hatinya kosong penuh luka.
dulu aku tidak sedar.
kerana hawa' ku menutup segala kebaikan yang islam hidangkan.
dan bila hati meronta-ronta agar diketuk dengan kebaikan.
aku kembali mencari deenul islam.
"sesiapa yang Allah hendak berikannya kebaikan maka akan diberikannya faham dalam deen."
~sahih bukhari
dan nikmatnya bila fitrah itu kembali subur dalam jiwa.
jasad dan ruh benar2 bernyawa.
itulah indahnya tarbiyah.
wasilah tarbiyah banyak sekali.
tapi aku senang bila diriku ditarbiyah dengan usrah.
dan aku bahagia sekali memfokuskan diri untuk dakwah dan usrah.
menginfakkan diri untuk jalan ini benar2 menghidupkan ruh yang telah lama mencari fitrah ketenangan.
tenangnya bila mampu menyatakan kebenaran.
tenangnya bila mampu mengembangkan fikrah islami dalam diri.
mungkin masih belum benar2 kuat seperti syuyukh yang dihormati.
namun itulah impian setiap mukmin sejati.
semoga sinar islam terus menyinar untuk mereka yang berusaha mencarinya.
syukran ya allah.
alhamdulillah kerana memberi kehidupan kepadaku, memberi nyawa kepadaku
dengan islam.
wallahuallam
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...