Monday, November 8, 2010

~takutnya akukah munafik?

salam, tiba-tiba saya rasa berdebar bila duduk bermuhasabah semula sangat banyak yang saya debarkan terasa seolah-olah jahiliyah lalu masih bersisa dihatiku, tak pun di badanku, takpun di otakku.. yang masih menempel-nempel padaku menyebabkan kekadang tertunduk pada akal fikiran.. lagi-lagi pada fikiran yang terlalu memikirkan.. (sgt2 takut bila teringat hadith 4 dr hadith 40 imam nawawi) dan lagi-lagi bila teringat ayat2 Allah dari (surah as-soff,61:2-3) Oh no!!sangat2 takut, ngeri...terasa seolah-olah sesak dadaku, berair mataku, hitam pandanganku, otakku ligat berfikir dalam pertengahan rasa gementar atau gembira adakah ini tanda-tanda baik atau tidak? sekali lagi aku cuba mencari jawapan, aku cuba tenangkan fikiran, aku kenang semula sirah seakan-akan aku berada didalam anganan.. mamai sgt.. bila kubayangkan situasi itu, situasi sejarah lampau, dan apabila aku bayangkan saat indah itu, aku disitu, aku memandang mereka sedang berjuang, aku memandang mereka melaungkan kata-kata semangat, aku melihat mereka berjalan dan berkasih-sayang.. dan aku terasa hamasaah mereka mengalir kedalam urat sarafku. isshhhhh, over la pulak berangan..astagfirullah3x.. cukuplah untuk aku berkongsi kisah umar r.a yang menenangkan; cukup melegakan sekaligus menjadikan aku tenang. ingat tak masa lepas haji wida', rasulullah s.a.w berjumpa dengan Abu Ubaidah Al- Jarrah untuk menyerahkan senarai nama orang-orang munafik. dan selepas rasulullah berlalu, umar r.a segera dtg kepada Ubaidah dan bertanya adakah namanya tersenarai dalam golongan orang2 munafik? betapa sahabat seperti Umar pun ade rasa begitu, alert nye dia untuk mengetahui status diri, dan kita?? semoga ketakutan yang lahir dari hati ini membuatkan aku lebih kuat untuk mengejar hidup mulia @ mati syahid.. semoga ketakutan yang menjalar menjadi pemangkin untuk aku melakukan yang terbaik semoga kerisauan yang bernaung menjadikan aku sentiasa alert dengan nawaitu dihati tiada yang lain melainkan Engkau tiada yang lain melainkan kerana Engkau.. sesungguhnya solatku, ibadahku, hidup dan matiku hy untukMu.. rinduNya, kuli dakwah wallahuallam
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...