Wednesday, March 9, 2011

setakat itu jer ke?


Ya Rahman, Ya Rahim, Engkau peliharalah mereka yang sedang membaca entri ini.Hadirkanlah rasa cinta dalam hati mereka untuk mencintai setiap yang membawa kecintaan mereka kepadaMu.amin

************

"tengok x cerita s..... d..... semalam?"

"nyampahnya tengok hero cite ......"

"uissshhhh, semalam aku buat tu, buat ni...blaaa3x, jumpa tu, jumpa ni...."

"nak mintak pandangan sikit pasal BF aku ni...blaaa3x...."


sambil aku duduk 'melepak beriman' sambil minum teh di kedai kopi itu, mataku menjeling, telingaku mendengar, dan hatiku meng'evaluate' setiap situasi yang kulihat, kudengar perbualan dan gerak geri masyarakat sekelilingku dengan interpretasi kefahamanku.

justeru, hatiku memberontak dan mendengus;

"Oh manusia, itu sajakah yang kau bahagiakan, risaukan.."


bahagia bila diri disayangi oleh manusia yang bukan mahram, risau memikirkan siapakah jodohku, keliru membuat keputusan mana satu 'insan' yang aku nak terima sebagai 'kekasih', bagaimana untuk meluahkan sayang pada insan yang bukan mahram...


difikirkan bagaimana itu, bagaimana ini, kemana itu, kemana ini...

Arrrgggghhhhhh!!!!

Complicated nye hidup manusia nih..aku pun jadi penat tengok mereka..

so,

aku bukan manusia kah?

Oh!

mumtazah memang giler agaknya...

bukan itu yang sedang berlegar dalam fikiranku sebenarnya.. bukan bebelan untuk menghentam sesetengah manusia yang berada dihadapanku..

tapi sungguh, aku kasihan melihat mereka yang belum sedar bahawa dunia ini sedang dalam proses kehancuran.. barangkali sedar tapi mungkin terlupa..begitukah?


dan tentunya aku sangat bersedih dengan diri sendiri yang tersangatlah ampuh dan lemah dalam menyampaikan mesej bahawa 'Allah itu sahaja Illah(sembahan) kita, dan Muhammad itu jer nabi kita.'

illah(sembahan) kita bukan TV, bukan BF, bukan mak ayah, bukan jemaah..wallahuallam

disaat anak2 kecil palestin berlari-lari mengejar yahudi sambil membaling batu-batu kecil kepada musuh itu, disaat negara-negara middle east berantakan mempertahankan hak keislaman mereka, disaat mujahidin/mujahidah bersungguh-sungguh dalam menegakkan Al-HAq diatas muka bumi ini, sanggupkah kita hanya berbicara tentang serpihan-serpihan duniawi cuma?


Oh!nampaknya cita-cita kita jauh lebih 'ntah apa-apa' jika nak dibandingkan dengan anak2 kecil di palestin itu..

astagfirullahal azim3x


Dari Abu Hurairah radhiyallâhu'anhu, dia berkata:
“Rasûlullâh Shallallâhu 'Alaihi Wasallam bersabda,Di antara (tanda) kebaikan Islam seseorang adalah meninggalkan perkara yang tidak bermanfaat baginya".” (hadith 12 daripada hadith 40 imam nawawi)


"dan jika kamu mengikuti kebanyakan orang dibumi ini nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah. Yang mereka ikuti hanya persangkaan belaka dan mereka hanyalah membuat kebohongan."(6:116)

jom sama-sama kita tingkatkan amal dan hamasah(semangat) dalam mujahadah...payah kan untuk membentuk peribadi mukmin?

tapi boleh...insyaallah

wallahuallam

by fz_tarbiyah; PJ

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...