Monday, March 14, 2011

cinta itu, andai mudah untuk dialirkan

hati,
bersabarlah,
dan kuatkan kesabaranmu,
dan bersiap siagalah,

sungguh,
kerja itu bukan mudah,
jalan ini bukan remeh dan lengah,
kerana itu,
persiapkanlah dirimu sentiasa,
dengan bekalan takwa kepadaNya,

semoga tiada yang lain nafasmu,
melainkan bersama cinta ini.



benar, sememangnya aku telah jatuh cinta dengan jalan ini. kerana itu, aku sangat takut untuk membiarkan diri ini menerobos kearah kefuturan tanpa bimbingan.. kerja makin banyak..masa makin singkat..semoga diri kita terus tsabat dalam dakapan cinta kearahnya.

benar, cinta itu adalah kekuatan dan keyakinan. atas al-haq yang digenggam dan dipertahankan.. mudahnya andai ia bisa ditebarkan. mudahnya andai ia bisa diwar-warkan. mudahnya andai ia bisa diberi faham..
iya, sememangnya kita sedang menebarkan, mewar-warkan dan memberi faham...namun, manakah nikmatnya andai semudah untuk mennyuap makanan itu erti sebuah cinta yang kita perjuangkan?

******************************

derasnya air mata mengalir. bila mengenangkan adikku yang tersayang. aku nampak potensi itu. aku nampak keinginan itu. tapi adakah aku yang melakar alasan sehingga melambatkan penunaian hak keatasnya?lagi-lagi bila melihat mutarabbiku sudah melaju bersama arus dakwah, melihat mutarabbiku sudah cair hatinya dalam menyerahkan diri untuk ditarbiyah, dilentur dan dibentuk. sedangkan adikku yang jauh itu kutinggalkan tanpa menarik tangannya, tanpa membimbingnya bersamaku.. benar Ya Allah, aku sudah tiada masa..untuk terus mencari dan membina hati-hati manusiawi.sekaligus membawa mereka kepada perhambaan hanya kepadaMu.aku sudah tiada masa..maka Kau cukupkanlah..sedaya upayaku untuk kearahMu..

dan cinta itu,
andai mudah untuk dialirkan, maka mungkin bukan syurgalah bayarannya..

duhai diri, sabar..sabar..sabar..

mood: menangis

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...