Tuesday, July 19, 2011

Muhasabah usrah K.I.T.A

Salam akhawat wa ikhwah sekalian,

Sedari dulu lagi kita mengimani bahawa usrah adalah wasilah utama dalam proses pentarbiyahan.

Ingatkah kita ketika diawal perkenalan dengan usrah, terasa seperti mati dihidupkan kembali. Hati mula mekar dan berbunga-bunga dengan pelbagai kisah indah tersadungnya kita dengan jalan tarbiyah. Apatah lagi kepada akhawat dan ikhwah yang mula mendapat sentuhan tarbiyah dibumi asing seperti New Zealand, Australia, United Kingdom dan pelbagai negara diseluruh pelusuk dunia.

Tetapi sehingga satu tahap, jalan ini menjadi semakin sukar dan payah. Semakin lama ditarbiyah semakin bertambah komitmen kita termasuklah dalam mentarbiyah manusia, menyusun gerak kerja dan segala urusan berkaitan dengannya.

Ada juga dikalangan kita yang tidak menyedari bahawa komitmen jamaei yang bertimbun-timbun telah melupakan dirinya tentang wasilah utama dalam pembinaan manusia itu iaitu usrah.

Sehingga satu tahap; sangat perlu kita bermuhasabah kembali apa erti usrah kepada kita?



Apakah USRAH yg di buat sekadar 'asal buat' (program oriented) ATAU objektif oriented ???

Tahu kah apakah hadaf anda buat USRAH ???

Mungkin ramai yang salah faham mengenai usrah... ianya bukan sekadar tempat untuk mendapat input-input yang mempertingkatkan kefahaman, tetapi ianya adalah tempat/medan untuk UKHUWWAH !!!

Berapa banyak usrah di kalangan KITA yang inputnya sangat mantap dan man'zass'kan hati, namun ukhuwwah di antara sesama usrah-mates sangatlah hampeh ???

Jika usrah anda sgt2 best inputnya yg men'zass'kan hati, tapi ukhuwwah hampeh, maka TIDAK TERCAPAI HADAF USRAH KITA !!!

Bukankah HADAF USRAH ialah TAARUF, TAKAFUL, TAFAHUM ???

Inilah 3 elemen ukhuwwah yang mesti di bumikan dalam sistem usrah KITA semua...

Hakikat sebenarnya, indicator mantapnya sebuah usrah bergantung kepada sejauhmana mantapnya ukhuwwah sesama usrah-mates... itulah Key Performance Index (KPI) utk USRAH KITA....

Tiada guna usrah yg inputnya men'zass'kan hati tetapi sesama usrah-mates saling bercakaran, saling bertelingkah dan saling tidak ada kesefahaman...

Tiada guna KITA berusrah tp apabila bertemu tak terasa kehangatan kasih sayang pun kepada usrah-mates KITA... ada pula tidak boleh dan pantang bertemu dan tidak bertegur sapa kerana masing2 ada perasaan benci dan marah kpd usrah-mates nya !!!! pelik bukan ???

Tiada guna KITA berusrah tp apabila datangnya daurah, kehadiran usrah-mates ke daurah tidak penuh (melainkan ada keuzuran)... masing-masing tak kisah jika usrah-mates nya tak hadir/ponteng sehingga apabila di tanya "mengapa si fulah/fulanah tidak ke program", kita tidak boleh menjawabnya kerana tidak ketahui asbab ketidakhadirannya... Masing-masing tak  pun sesama sendiri utk memastikan usrah-mates nya datang ke daurah... masing-masing buat tak hirau pun sama ada tarbiyyah usrah-mates nya ok atau tidak ok..Hatta diri sendiri pun tak kisah samada datang ataupun tidak ke daurah untuk bertemu usrah-mates nya... tahukah anda, 'one of the sign' yg menunjukkan usrah anda mantap ialah kehadiran penuh usrah-mates ke setiap kali program/daurah ???

Tiada guna KITA berusrah, tetapi tatkala sedang berdoa, tidak terlintas pun ingatan KITA utk mendoakan teman usrah-mates KITA...

Tiada guna KITA berusrah, seandainya apabila usrah-mates KITA di timpa musibah, KITA tidak tergerak hati pun utk menghulurkan bantuan kepadanya sekadar yg termampu...

tiada guna... tiada guna... tiada guna... 'the list goes on'.... (antum boleh tambah sendiri... )

ADAKAH USRAH ANDA ITU HIDUP DAN MEMAINKAN PERANAN NYA SEBAGAI MEDAN UKHUWWAH ???

MARI PERKASAKAN SISTEM NUCLEUS KITA...

kerana dakwah ini KITA tanggung bersama...

Mari sama-sama K.I.T.A

Kuatkan Iman Tingkatkan Amal

wallahuallam

KITA,
haidir
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...