Wednesday, December 7, 2011

3 bulan perjalanan mencari cinta (I)

Salam akhawat fillah,

Teringin untuk aku bicarakan tentang 3 bulan perjalananku mencari cinta...Disini, dibumi United Kingdom ini...

Sejujurnya........

Atas urusan ijazah duniaku;

3 bulan aku kesini hanya untuk mempelajari bagaimana untuk mentafsir gambar-gambar dibawah:



Gambar tersebut adalah texture dari chemicals compound yang berbeza..punya ability untuk digunakan dalam teknologi terkini yang sedang berkembang pesat; ada didalam iphone,smartphones,TV, suis, komputer dll disisi kita.

Hanya itukah erti 3 bulan perjalananku disini? Mencari erti sebenar kegilaan teknologi LCD,OLED,TFT dengan liquid crystals dan metallomesogens?


Ilmu Allah yang super agung itu..dikejari para saintis dan engineer sehingga ada yang sanggup hidup dan mati bersama teknologi ini.. TV yang dulu hitam putih, bertukar menjadi coloured dan berkembang lagi sehingga teknologi plasma lcd sekarang..Tidak mustahil suatu hari nanti setiap manusia akan punya LCD screen dengan hanya meletakkannya dalam mata seperti kanta sentuh atau hanya dengan berkaca mata.. dengan menggunakan teknologi mind setting, telah mampu men switch off atau switch on papan layar LCD tersebut..

Iyaaa,,itu tidak mustahil kerana itulah obsesi dan kegilaan orang yang sedang bekerja untuknya.. seperti keobsesan lelaki-lelaki dengan bolanya, seperti kegilaan perempuan-perempuan dengan fashion updated nya..seperti kegilaan daeiyah itu juga dengan tarbiyah/dakwahnya..

Sehingga kini, setelah 3 bulan, aku mula mampu mensynchronizekan segala aktiviti ini dengan perjalanan tarbiyahku..Ia....perjalanan research ini sama-exactly the same- dengan perjalanan tarbiyah yang indah itu..

"Wahai orang2 beriman! Penuhilah seruan allah dan Rasul, apabila dia menyerumu kepada sesuatu yang memberi kehidupan kepadamu, dan ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah membatasi antara manusia dan hatinya dan sesungguhnya kepadaNyalah kamu akan dikumpulkan."(8:24)

Apakah seruan 'yang memberikan kehidupan' bagiku?
hmmmmm...aku sedang mengarang satu cerita tentangnya....yang kukutip dan ku'grab' sepanjang 3 bulan perjalananku mencari cinta..

3 minggu lagi...ia akan berakhir..semoga Allah mengizinkan untuk aku sampai ke malaysia dengan membawa seruan kehidupan yang lebih segar dari sebelumnya..amin

wallahuallam

mumtazah
york, UK

2 comments:

mimyliana said...

akakkkkk jangan pulanggggg

fi zhilalil tarbiyah said...

syamimi..


saya yakin awak akan lebih kuat bila seorang bersamaNya..=))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...