Wednesday, March 21, 2012

Muhasabah infiru!(berangkatlah!)






Aku berlari-lari sambil menyapu airmata yg tumpah dipipi.. Oh kucuba tidak memandang kebelakang agar kesedihanku  tidak terlihat oleh adik-adikku yang membontoti langkahku.. Mungkin bagi mereka lambat tiba dimedan perang adalah perkara biasa tetapi bagiku ia adalah jenayah paling besar dalam medan dakwah dan jihad fisabilillah..

Kerana aku telah beriman bahawa setiap keyakinan itu akan diuji, setiap kata-kataku akan diuji dan setiap lafazku akan diuji.. Seringkali aku mengingatkan adik-adikku supaya 'infiru!' (berangkatlah!') tetapi bila tiba masanya seperti hari ini, langkahku jadi lambat kerana urusan dunia..kerja dan menunggu manusia.. Aku kaget!

"Mereka(org munafik yg tak ikut berperang) akan mengemukakan alasannya kepadamu.."(9:94)

Sesampai di kedutaan syiria, aku dan rombonganku hanya sempat mengaminkan doa yang dibacakan oleh pemimpin yang tidak kukenali suaranya.. hatiku berkecai, remuk redam dan sangat2 malu dengan Allah yang melihat kelewatanku..Teringat kisah Kaab.. Aku hanya mendiamkan diri..

"jangan kemukakan alasan..Allah lebih mengetahui.."-bisik hatiku.

Keesokannya, apabila melihat video dan gambar-gambar yang dipaparkan dalam facebook dan youtube menyebabkan lagi laju airmataku mengalir.. Rindu perasaan hamasah yg membara-bara itu..

Mungkin perasaan itu hanya 1/1000000000 daripada realiti yang dirasai oleh saudaraku di syiria..Allahhhhh

Dan kerana hamasah itu.. dan peristiwa itu.. makin menambahkan keimanan dan keyakinanku..

BENARRR!!! islam akan menang.. adakah aku hanya mahu melihat? ataupun terlibat?

Aku pernah bergelumang dengan jahiliyah, dan aku merasai ia sangat jijik untuk diualang kembali.. amat jijik untuk dicalitkan kembali..

aku ingin terus tsabat..terus kuat.. dan terus sabarrrrrrrr...

kerana islam itu hanya akan menang setelah diterajui, dipimpin, dibawa dan digenggam oleh mreka yang BERSUNGGUH-SUNGGUH dengan apa yang diimaninya..
aku ingin menjadi orang yang BERSUNGGUH-SUNGGUH itu..bukan bersungguh dalam gerak kerja semata tetapi dengan TARBIYAH aulanya..

muhasabah demo free syiria; 16mac2012

wallahuallam

1 comment:

Khai said...

salam,,izinkan ana menyampaikannya pada yg lain,, semoga Allah merahmati perjuangan ini ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...