Tuesday, March 27, 2012

adikku, kejarilah kemanisan iman sebelum lainnya

Salam kemuliaan buat adik-adikku dan anak-anakku..

(surat cinta dari someone special.jazzakillahukhair antunna yg mewarnai hidupku.)


Adikku,
Aku tahu engkau letih dan lelah. Lg2 dengan dunia yang sungguh menyesakkan dada dan fikiran.. Bila dunia itu lebih dominan, kita terasa sungguh bahagia dan happy dan cukup je dgn sedikit amal yang kita buat..

tetapi bila akhirat tu lebih dominan dari dunia, baru kita sedar betapa dahsyatnya situasi dunia kini.. kekejaman, kezaliman, kebodohan, kepapaan.. sehingga bila difikirkan, kita terduduk dan sungguh! Keharuan..

Adikku,
Bersabarlah dengan sedikit cuma ujian. andai engkau dihina kerana tudung labuh yang engkau pakai, yakinlah bahawa itu adalah hadiah dari Allah menunjukkan bahawa dakwah tudungmu telah sampai kepada manusia yang menghinamu.

Bersabarlah dengan sedikit cuma ujian. Andai engkau terasa geram dengan akhawat yang tidak memahamimu, berapa kali kuingin katakan;


"tak de sesiapa boleh memahamimu selain Allah. hatta dirimu sendiri tidakkan mampu memahami seluruh ertikata dlm hidupmu kecuali Dia sahaja. maka serahkanlah segalanya kepada Dia."


Adikku,
Bersabarlah dengan sedikit cuma ujian. andai engkau rasa geram dengan orang yang menolak ajakanmu untuk ke usrah, takpun mereka yang menolak untuk ditarbiyah... Yakinlah itu bermakna Allah sedang mendidik kesabaranmu dalam berhadapan dengan masyarakat yang lebih advance dari itu.

Hakikatnya aku ingin dirimu dan diriku BERSABAR dengan apa sahaja yang dihidangkan Allah kepada kita.. Bukankah kita yakin RedhaNya takkan mungkin kita peroleh sebelummana kita tidak REDHA denganNya?

(9:100)

Pupuklah..suburkanlah keimanan yang bertunjangkan amal yang ikhlas.. Peliharalah allah maka akan kau dapati Dia juga memeliharamu..

Banyak perkara yang ingin kukatakan.. Kekadang setiap peristiwa ketika bersamamu ingin aku nukilkan disini.. agar engkau memahami bahawa akakmu sungguh 'concern' dengan butiran kata-katamu..

Dalam amalmu,

1. Bersabarlah
2. Kuatkanlah KESABARANmu
3. Ikhlaskanlah hy kerana Allah
4. Berlaku ihsan lah dengannya

Ingatlah, seberat manapun ujian yang sedang kau hadapi, ertinya allah sedang memberimu peluang untuk meningkatkan 'TAKWA' disisiNya..Tidakkah itu satu peluang besar yang harus engkau grab?

Ingatlah seberat manapun mujahadahmu untuk melawan keinginan hati dan kemarahan akal, hanya Allah yang mampu menilai dan memberi ganjaran. Bukan akakmu, bukan ibumu, bukan adik bradik usrahmu.. tetapi Allah Yang Satu.

Ingatlah, jalan tarbiyah ini datang bersama dengan kasih dan sayang.. Kemanisan dalam mujahadah hanya akan kau dapati setelah melalui kelelahan dan kepenatan dalam melaksanakan amalmu hanya keranaNya.. sehingga suatu ketika Dia juga yang berhak memberi hadiah rasa itu. Rasa cinta paling dalam hanya kepadaNya.


عَنْ أَنَسٍ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ثَلاَثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ وَجَدَ بِهِنَّ حَلاَوَةَ الإِيمَانِ: مَنْ كَانَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِمَّا سِوَاهُمَا وَأَنْ يُحِبَّ الْمَرْءَ لاَ يُحِبُّهُ إِلاَّ لِلَّهِ وَأَنْ يَكْرَهَ أَنْ يَعُودَ فِي الْكُفْرِ بَعْدَ أَنْ أَنْقَذَهُ اللَّهُ مِنْهُ كَمَا يَكْرَهُ أَنْ يُقْذَفَ فِي النَّارِ

Ertinya:

“Dari Anas bin Malik RA, bersabda Rasulullah SAW: “Tiga perkara apabila terdapat pada diri seseorang, ia merasai kemanisan iman: Siapa yang cintanya kepada Allah dan Rasul lebih dari cintanya kepada yang lain; siapa yang cintanya kepada orang lain hanya kerana Allah (dan bukan kerana suatu tujuan duniawi); dan ia membenci kembali kepada kekufuran selepas Allah menyelamatkannya (dari kekufuran), sebagaimana bencinya akan dicampakkan ke dalam api.”

(HR. Muslim)


Dan ketika kau milikinya (kemanisan iman) tidakkan engkau mahu yang lain lagi... cukuplah tawakkal kepadanya atas segala urusan lainnya..insyaallah

wallahuallam

with love,
kakakmu/ummimu

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...