Thursday, May 10, 2012

Gila dengan kerja gila



“Akak suka kaler biru ye?” ty anak usrahku.

“Oh kenapa ty macamtu?” tyku kembali.

“Sebab akak banyak barang kaler biru.” Balas adikku.

Hmmm, aku hanya senyum tak tahu nak mengiyakan atau tidak. Aku memandang diriku. Tudung biru, baju biru, beg biru, kereta abah pun biru.. opppsss kasut hijau. (tettttt..langsung tak matching).

Serius, aku sendiri tak berapa nak perasan apa kaler baju aku sebelum ditanya adikku. Serius aku sendiri tak perasan kesukaanku sehinggalah ditegur oleh orang lain.

Hakikatnya aku sendiri dah terlupa apa kaler yang aku suka. Apa makanan yang aku suka.. Senang cerita, redah je..Kalau dulu, bila nak keluar rumah wajib pakai matching dari atas sampai bawah. Kalau tak sangat malu kot nak keluar rumah. Tapi sekarang kadang-kadang terlupa pakai semua biru tapi kasut hijau. 

Pelik!?.. kadang-kadang pakai baju hitam, tudung main taram je kaler ape.. sauk je yang paling cepat, pantas dan mudah.. comotkah? Tidakkk laaa.. penampilan still dijaga Cuma aulanya, masa yang diperuntukkan untuk berfikir pasal pakaian sekejap je. Apa yang ade dihadapan mata, yg paling sedap dipandang, diambil.. dan apa yang paling penting adalah pakaian takwa itu.. pakaian dalam kita..hati kita..

Hakikatnya, mengenali tarbiyah menajdikan aku terlupa banyak perkara yang selama ni dominan dalam hidupku.. eh bkn terlupa tapi tak sempat nak PK pasal tu..


Tarbiyah telah merubah hidupku serius! Dan aku yakin ia juga terjadi kepada antunna.. yang juga alien dalam kalangan manusia.. antunna yang juga berada dalam track yang sama denganku.. Cuma mungkin gerabak kita berbeza.. tp kalau jumpa memang gegak gempita dunia.. bertanya soalan-soalan rabbani dan haraki.. “apa khabar imanmu?”, “ bagaimana anak2 usrahmu?”, bagaimana imanmu?”, bagaimana waqie mu?”

Allahuakbar!
Kalau dulu, kita makan-makan kat midvalley dengan kawan2 sambil shopping baju, kasut, perfume, barang2 dapur.. tambah lagi sembang-sembang dari pagi sampai ke malam tak terasa pun..

Kalau dl.. kelaur masjid jamek..shopping2,, solat kejap kat masjid merah tu then sambung lg shopping..huhu

Macamtulah itulah dunia paling best kita.. Bila dapat kasut baru, baju baru, dapat elaun beribu-ribu.. Allahhhh..



Sehinggalah kita terjumpa satu jalan pelik nih.. jalan yang membuang segala unsur-unsur kepuasan duniawi.. jalan yang menjadikan kita berani buat kerja gila dengan yakinnya..

jalan yang menyampaikan kita kepada hak yang aku punya adalah milik orang lain juga.. Kereta aku boleh dipakai oleh akhawat lain.. baju aku boleh dipakai oleh akhawat lain.. rumah aku boleh diguna oleh akhawat lain.. duit aku duit akhawat lain.. makanan aku pun makanan akhawat lain..

jalan yang membina networking keseluruh pelusuk dunia.. yang tanahairnya adalah islam semata-mata.. Kemanapun kita pergi, tidak mungkin kita risau untuk menyendiri..kerana kita yakin tanahair yang dipijak tetap sama..

sedangkan bila kita bercerita kepada orang lain yang belum merasai nikmatnya..mereka akan mengerut dahi sambil berkata:

 “gila ke ape ko ni!?”

Lalu dijawab oleh kita didalam hati;

"Errr iya mungkin barangkali benar aku gila….kerana Muhammad s.a.w juga dikatakan begitu.. dan itulah nikmatnya…nikmat menjadi gila dengan kerja gila.."

wallahuallam

2 comments:

Princess Mos said...

subhannallah.. best sgt kn.. wlupn org ckp sume bnde ni mcm gile.. tp org yg merasai nikmat dn indahnya je yg tau bertapa asyikkkkk.

rasa akhwat satu dunia ni adik beradik kita. ^_________^

Unknown said...

betul ke akak suka biru?
sy suka biru juga!
=p

*heheh, komen x membina*

ayuh menjadi asing! ^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...