Thursday, January 27, 2011

~Inikah RABITAH HATI?

aku terasa ingin menangis.. Ah! bukan terasa tapi sememangnya aku sedang menangis.. baru sebentar cuma aku bercerita tentang 'interaksi dengan al-quran'.. dan tiba-tiba suasana sayu itu hadir hanya kerana sedikit kekacauan.. mungkinlah benar begini sifat perempuan. sangat mudah berubah emosi dan kurangnya sifat sabar dalam menghadapi kegalauan.. sememangnya tarbiyah banyak mengajarkanku untuk 'manage' emosi dengan baik..alhamdulillah, aku sangat bersyukur dengan hadirnya rasa 'cinta' dan 'faham' itu... pernah aku bertanya kepada seorang ukhti.. "bagaimana untuk mengurangkan rasa sayang?" "bagaimana untuk mengurangkan takungan airmata?" dan kami sama-sama bercerita tentang perasaan itu..akhairnya kami faham.. ~teruslah memberi dengan penuh kasih sayang....~ ~teruslahhhh mendoakan dan mengalirkan aura kasih dan sayang~ mungkin tidak kepada semua orang disisiku yang aku zahirkan rasa itu.. tetapi benarr.. Allah menghadirkan rasa itu buat kalian... dakwah itu benar-benar mengajarkanku untuk memandang setiap manusia dengan rasa sayang dan kasihan.. sayang kepada akhawat.. kasihan kepada ummat.. ahhhhh! aku tidak boleh lemah... dan aku tersentak kembali bila membaca mesej mutarabbiku yang seolah-olah faham situasiku..
"salam kak mum. jangan lemah tau, kuat semangat tau. Kak mum kene kuat, walau diuji....."
mungkin inilah cara Allah memujukku tatkala ini.. inikah RABITAH HATI? dan inboxku dipenuhi dengan bait2 cinta dari akhawat..
"Love u fillah."
"Semoga Allah memberi keizinan untuk akak memberi dengan penuh kasih sayang kepada mereka..."
Ya Rabbi, dalam sujud...dengan penuh kehambaan kumohon kepadaMu... tetapkanlah hati-hati kami atas jalan ini. hidup dan matikanlah kami dalam mentaatimu dan RasulMu.. sungguh....dakwah itu adalah cinta.. aku tidak mahu mati melainkan dengan rasa cinta.. Allahu rabbi.. hy padaMu aku berserah..dan hy padaMu aku memohon pertolongan.. wallahuallam

1 comment:

nor syifa' :) said...

alhamdulilah.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...