Sunday, January 9, 2011

~layakkah seorang daei itu untuk futur

"akak pelik macammane seorang daei boleh kata dia lemah semangat,futur. menyampah pun ada." terngiang-ngiang kata-kata murabbiahku.

sememangnya ayat itu benar-benar mem'buzz' aku. Benar-benar menggugah jasad dan ruh aku. hatta ayat itu dilontarkan 2 minggu yang lepas, namun sehingga kini menjadi aliran elektrik yang bila-bila masa jer memberi impak dalam sarafku.

alhamdulillah, disaat aku sangat takut kesakitan yang sedang aku alami menjadi alasan untuk aku melemah, ayat itu benar-benar menggugah aku untuk kuat dalam meneruskan pentarbiyahan dan tentunya sekaligus lebih melaju dalm dakwah.

bila dah biasa keluar hujung minggu, bila tak keluar minggu ni ada satu rasa yang meragukanku;

'aku tak berdakwah ke ni?'

astagfirullahal azim3x..

saje jer syaitan nak usik aku..huuuu,nyah kau pergi dari sini..

inilah antara tarikan iman dan tarikan nafsu. Kalau ikutkan tarikan iman, insyaallah suara hati itu akan menggerakkan jasad untuk bermujahadah melakukan apa yang termampu disaat itu sedangkan kalau diikutkan tarikan nafsu, lebih bersenang-lenanglah aku merehatkan diri dari berfikir tentang ummat ini.

“bukankah rasa indahnya kerehatan adalah kebinasaan bagi daei.”

semoga rasa takut pada kerehatan itu menjadi pemangkin untuk aku lebih bermujahadah dengan tarbiyah dzatiyah.alhamdulillah, Allah mengilhamkan banyak perkara yang boleh aku lakukan sepanjang 2 hari ini.

benar dan memang benar, sebagai seorang mukmin yang mengaku daei, mana mungkin sindrom futur itu menguasai diri kita. sedangkan pelbagai bekalan dan pelbagai bentuk tarbiyah persekitaran kita lalui sepanjang hari, sepanjang masa. bukankah setiap apa yang kita lalui harus dipandang melalui kacamata islam. dipandang melalui kacamata tarbiyah dari Ilahi.

sedangkan kita telah berjanji kepada Allah bahawa wala' kita hanya kepadaNya. layakkah dipertengahan jalan kita berbicara tentang kefuturan yang melekat dalam diri.

"bahawa orang yang berjanji setia kepadamu sesungguhnya mereka hanya berjanji setia kepada Allah. Tangan Allah diatas tangan-tangan mereka, maka barangsiapa melanggar janji maka sesungguhnya dia melanggar atas janjinya sendiri; dan barangsiapa menepati janjinya kepada Allah maka Dia akan memberi pahalaNya yang besar."(48:10)

bukankah janji itu satu bekalan yang paling kukuh untuk kita melepaskan diri dari sindrom kefuturan.

(layakkah aku untuk futur setelah Dia menghadiahkan nikmat ukhwah itu kepadaku?..i love u)

kalau mengikut mustafa masyhur, ada 17 bekalan sepanjang jalan kita yang sangat panjang, sempit, berdebu dan payah ini. Dan dalam dakwah, dalam tarbiyah itu sendiri ada bekalan. Kerana itu pentingnya kita ‘ give and take’…

untuk jalan tarbiyah, sudah pasti kita kene banyak menerima baru dapat memberi..

maksud banyak menerima disini, bukanlah menerima ilmu2 dari naqibah semata, tetapi banyak menerima dari kacamata diri sendiri. Kalau diikutkan menerima, setiap saat kita menerima tarbiyah direct dari Allah… segala apa yang kita ada adalah anugerah dari Allah..tarbiyyah untuk kita sentiasa bersyukur. Oleh sebab itu, alasan kurang menerima,kurang ilmu itu adalah tidak logik untuk kita tidak memberi?...

kalau bahasa kasarnya, bukankah kurang bersyukur maknanya itu?

"apakah penciptaan kamu yg lebih hebat ataukah langit yg telah dibangunkanNya?"

"Dia telah meninggikan bangunanNya lalu menyempurnakannya."

"dan DIa menjadikan malamnya(gelap gelita) dan menjadikan siangnya(terang benderang)."

"dan setelah itu, bumi Dia hamparkan."

"darinya Dia pancarkan mata air dan ditumbuhkan tumbuh-tumbuhannya."

"dan gunung-gunung dipancang dengan teguh."

semua itu untuk kesenanganmu..."

(an-naziat,79:27-33)

“Dialah yang menciptakan segala apa yang ada DIBUMI UNTUKMU…”(2:29)

Terlalu banyak yang Allah beri untuk kita. Seluruh isi bumi dan alam ini untuk manusia. Fikir-fikirkanlah, adakah jawapan ‘kurang menerima’ itu akan diterima dihadapan Allah kelak sebagai alasan untuk kita berlengah melaksanakan syahadatul haq ini..wallahuallam

by fz_tarbiyah;KL

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...