Friday, April 6, 2012

Barakallahulakuma ukhti fillah


Dengan nama allah yg Maha Pengasih lg Maha Mengasihani, Selawat dan salam buat rasulullah s.a.w , kaum kerabat baginda dan para sahabat baginda.

##

Kepada ukhti yang kucintai kerana Allah..
Seperti bermimpi.. Kau bakal bergelar isteri. Aku teringat suatu ketika dahulu. Sebelum mengenali tarbiyah, aku mula mengenalimu. Dan alhamdulillah, seusai aku tersadung didalamnya, kau pula menyusul bersama. Itu memori indah dan amat indah.

Kepada ukhti yang kucintai kerana Allah.
Disebalik kekuranganku sepanjang menjadi ukhti kepadamu, asif jiddan wa afwan kasira kumohonkan. Sehingga kini, bila aku fikirkan kuyakin pasti terlalu banyak kekecewaan dan luka yang tersimpan. Ketika kita belajar bersama-sama, makan bersama-sama, mengejar mad'u bersama-sama, masak bersama-sama. Dan mana mungkin daku lupa kenangan tatkala kita sama-sama jatuh cinta dengan al-quran dan excited untuk menjualnya kepada orang ramai.

Kepada ukhti yang kucintai kerana Allah...
Sungguh aku rindu untuk membonceng motorsikal bersamamu. Kau pernah mengajarkanku untuk menghilangkan trauma dan ketakutan dengan motorsikal. Sebab setiap hari aku terpaksa menumpangmu bersama Salahuddin. Salahuddin si motorsikal..sweet kan? Suatu hari ketika kita sma-sama shopping al quran di masjid jamek' seusai habis memborong 2plastik besar AQ, tiba-tiba kita dah kehilangan salahuddin. Allahuakbar! Kuda dakwah yang banyak berkhidmat kepadamu dan aku telah hilang..Pelik sungguh bila aku kenangkan..Tatkala melihat salahuddin tiada ditempatnya, kau ulang alik beberapa kali diparkir yang sama..kemudian kau memandangku..

"alhamdulillah."katamu.

Dari situ, dan dari banyak peristiwa lainnya, aku banyak belajar erti sabar dan syukur..darimu.

Kepada ukhti yang kucintai kerana Allah. Sungguh mana mungkin aku lupa kenangan aku meminjam motor abangku supaya kita boleh merempit semula. Eh, bukan aku, aku tumpang jer.. ukhti yang aku cintailah yang seringkali menjadi mangsa. Menjadi driverku kemana sahaja. Sebab aku takut nak bawa motorsikal..takde lesen pun iye juga.. Sehinggalah suatu hari, anak usrahku sakit dan teringin makan sup. Ketika tu, ukhti yang aku cinta tiada..Oh!terpaksalah aku merempit motor tu juga walau xde lesen hanya kerana nak bg anak usrah makan sup. Sungguh! Bila aku kenang kembali aku terharu sangat dengan perjalanan tarbiyah yang allah anugerahkan kepadaku ketika mengenalimu. dan sungguh! Aku rindu memori itu.


Kepada ukhti yang kucintai kerana Allah. Andai aku ceritakan semua yang terpahat dalam kepala dan hati, sudah tentu membazir masamu untuk membacanya. kerana itu, apa yang paling aku ingin katakan adalah selepas ini..yang akan berlaku dan sedang kau lalui.. Akad nikah, walimah dan perubahan status disisi manusia. Dan semoga ia diiktiraf juga disisi ilahi dikau sebagai seorang isteri. amin

Kepada ukhti yang kucinta kerana Allah. Sungguh aku bukan yang terbaik untuk memberi sepatah dua kata nasihat kepadamu.

tetapi sungguh! Hy kerana kau kucinta...inilah doaku dan luahku untuk kau jua kepadaku aulanya.


Duhai zaujah penghuni syurga,
Bersabarlah dengan segala kepayahan dunia. Bukan sahaja kepayahan untuk membina dirimu agar tegar sebagai zaujah penghuni syurga malah kepayahan untuk membina manusia lainnya agar tegar juga dengan senda gurau dunia. (57:20)
Duhai zaujah penghuni syurga,
Sekali dirimu telah tersadung dalam kafilah tarbiyah ini maka janganlah sesekali kau berpatah balik kebelakang atau mengeluarkan dirimu dari gerabaknya. Beramallah dengan apa yang kau imani seikhlasnya. Walau seluruh manusia tidak mengiktiraf amalmu tetapi yakinlah Allah memandang segala keikhlasanmu.
Duhai zaujah penghuni syurga,
Bersyukurlah dengan segala apa yang akan dan telah Allah hidangkan kepadamu. Kerana redha ALlah itu hanya akan kau rasai dan perolehi setelah dikau sendiri redha dahulu dengan segala yang Dia berikan kepadamu.
Duhai zaujah penghuni syurga,
beruntunglah kerana kau boleh beramal dua kali ganda daripada sebelumnya. Bersangka baiklah sentiasa dengan anugerah Ilahi.  Beruntunglah andai dirimu dapat menjadi khadijah era ini. Bersyukurlah andai kau diuji seperti asiah pemilik mahligai syurga Ilahi.
Duhai zaujah penghuni syurga,
Cinta itu dari Allah. Datangnya ia daripada Allah dan hilangnya ia juga dengan izin Allah. Kuyakin, dikau yang penuh dengan cinta. Sebarkanlah bahagia melaluiNya. Kepada hanya yang berhak menerima setelah Allah dan RasulNya.


Wallahuallam

dari sahabat yang mencintaimu kerana Allah,
Mumtazah Maridi
semoga esok segalanya berjalan lancar: asif terpaksa post awal sehari sebab weekend memang xsempat nak online. Barakallhulakuma Ramlah Ngatten dan pasangan









1 comment:

khairul anuar said...

salam,, izinkan diri yg hina ini melangkahkan kaki di halaman ini dan menyampaikannya kepada yg lain agar menjadi harta buat kita kelak disana

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...