Monday, April 2, 2012

Memori GMJ from the rivers to the sea palestine will be free; RIJAL itu


Beberapa hari sebelum 30 march 2012, kerapkali hatiku berdebar-debar. Tak tahu kenapa.. boleh jadi tiba-tiba je airmata mengalir. Tengah wat keje kt ofis, tgh solat, tgh makan.. mudah sangat.. Apakah yang akan berlaku?

Sehingga 30 march 2012, sedari pagi ketika berada di hospital PPUM lg untuk follow up my kesihatan yang memang sangat tidak memberansangkan baru-baru ni, debarannya makin terasa.. tidak putus-putus istighfar dan selawat kulafazkan berulang kali..kupujuk hati untuk terus bersabar dan kuatkan kebergantungan kepada Allah atas apa jua urusan.. Mataku sentiasa bergenang membayangkan situasi pada malamnya.. Apakah yang bakal berlaku di Malaysia sedangkan berpuluh ribu manusia berjihad dengan jasad,harta dan jiwa mereka kesana..



Jerusalem,
Tanah yang dirindukan,
Teringin kukucup,
Hatta tanah segenggam.

Malam tu, aku tiba lewat disana (lagi mengalir airmata atas kelewatan. No alasan. Memang aku lambat). Masuk je dewan, debaran jantungku seperti terhenti.

MasyaAllah3x!
Ya Allah, apakah yang sedang Kau anugerahkan kepada kami ni satu reality atau fantasi? Kukira, lebih 15000 orang sedang berada didalam dewan.. Kurenung jauh kehadapan. Kukerling dari pentas sehingga kepuncak dewan.. PEMUDA! Raminya RIJAL2x!



Allahuakbar..aku menangis..terasa selama ni, puzzle2 gerak kerja kami sudah menyatu dan sedang bersatu.. batu bata yang kami susun bersama sedang diatur dan disusun dengan cantiknya untuk membentuk bangunan ustaziatul alam.

Allahuakbar! Andaikan setiap seorang didalam dewan ini punya fikrah islami yang jelas tentang apa yang sedang diperjuangkan.. sudah pasti kekuatannya 2 kali ganda daripada apa yang dilihat secara kasar dihadapanku kini.

Sekiranya setiap jiwa-jiwa pemuda ini memahami dan membina 5orang rijal lagi, maka bergegarlah, gencarlah bumi Malaysia dengan fikrah islami dan kesyumulan islam hakiki.

Allahuakbar! Aku beanr-benar terdiam dan terlopong.. sedari awal aku duduk di kerusi paling atas, tak sudah-sudah airmata tumpah..

Ya allah, aku tidak risaukan kini, tetapi aku risaukan selepas ini.. Kerana dari sini, perjuangan itu baru bermula.. sayang.. sungguh sayang andai jiwa rijal-rijal yang ada didalam ini tidak di nyalakan sentiasa.
Kerana kita tidak berniat untuk MENGUMPULKAN MANUSIA semata-mata.. tetapi MEMBINAnya adalah yang paling aula.

Jadi bagaimanakah?

1. Betapa perlunya setiap dari kita yang faham untuk memfollow up mereka yang kita kenali hadir kesana dengan program-program rantaian selepas ini. Ia sangat penting untuk keep the hamasah in jiwa rijal2 yang hadir pada malam tersebut. Sangat penting juga untuk keep mengajak mereka yang hadir untuk kekal mencari info palestin dan sebagainya.

2. Betapa perlunya setiap dari kita yang faham untuk menyebar luas segala iklan-iklan dan informasi palestin dan program berkaitan dengannya supaya mereka yang menyertai GMJ masih mampu mendapatkan source tentang segala yang berkaitan palestin dan dunia sekitarnya.

3. Tingkatkan amal rabtul am disamping GANDAKAN KUATKAN kerja aula (pembinaan IM/rijaluddakwah yang bakal membina rijaluddakwah seterusnya.

Benar! Kerja makin bertambah… kerna itu.. Amal kita dan kebergantungan kita kepada Allah tidak BOLEH sipi-sipi sahaja..

TOTAL serahkan urusan dan kekuatan kita kepadaNya.

Ya Allah, takkan mampu kami tanpa bantuanMu, takkan beriman kami tanpa izinMu..segalanya kami serah hanya kepadaMu..untuk menentukan kemanakah jasad, harta dan jiwa kami disisiMu..amin..

Bila kukenang rahmatNya kepadaku.. sungguh aku terharu. Dalam sujud yang panjang aku tersungkur dalam keharuan. Betapa kasihMu mengatasi segalanya. Betapa fahamMu mengatasi pengetahuanku. Hanya kerana rahmat dan kasih sayangMu, aku beroleh kebahagiaan dan kefahaman seperti ini. alhamdulillah

30 mac 2012 sempena global march to jerusalem

Getaran jiwa ketika itu masih kurasa,
Kehangatan airmata yang tumpah masih basah,
30 mac 2012 dalam kenangan,
takkan mungkin terpadam dari ingatan.

disebalik 15000 penghuni dewan,
Kulihat jiwa-jiwa pemuda gagah bicarakan,
FROM THE RIVERS TO THE SEA PALESTINE WILL BE FREE!
Sungguh aku keharuan.

Duhai jiwa-jiwa yang bebas bergerak diatas tanahnya,
Aku menyeru agar kau statik dengan SEMANGAT JUANG membara,
Aku menyeru agar kau tegar dengan HIMMAH tidak sia-sia,
Berfikirlah tentang ummat lebih dari yang lainnya,
Agar kau selamat dari bahagia fatamorgana dunia semata-mata.

-perjuangan itu baru bermula. apa yang penting adalah selepas ini.. whats next?-
sempena GMJ 30 mac 2012
stadium melawati shah alam

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...