Monday, April 16, 2012

luruskan niat!

Dalam muhasabah, Wafa membayangkan kisah 3 orang hamba Allah yang Maha Pengasih. 3 orang pejuang dijalanNya yang mati dengan mulia. Seorang ahli qari, seorang dermawan dan seorang lagi mujahid yang syahid.

Di hadapan Allah, mereka ditanya, 
"Untuk apakah engkau lakukan semua itu?"
maka dijawab oleh mereka:
Si Qari menjawab, " Kau kurniakan kepadaku ilmu lalu kuajarkan ia kepada manusia. Semata-mata mengharap redhaMu."
Si Dermawan menjawab, " Kau kurniakan kepadaku harta dan kekayaan lalu kuinfaqkan ia dijalanMu. Semata-mata mengharap redhaMu." 
Si Mujahid yang syahid menjawab, " Kau kurniakan kepadaku kehidupan yang baik, lalu kuinfaqkan jiwaku dijalanMu. Semata-mata mengharap redhaMu."
Dan Allah berkata:
" Dusta!dusta!dusta! Kau ingin disebut alim dan kau telah dipuji-puji!
Kau ingin dipanggil dermawan, dan itu yang telah kau dengar! Kau ingin dikenang sebagai pahlawan, dan keberanianmu telah termasyur dimana-mana."
Alangkah menyesal dan ruginya amalan itu.. Allahuakbar

"sudah sampaikah kpdmu berita ttg kiamat?pada hari itu byk muka yg tertunduk terhina. bekerja keras lagi kepayahan. Mereka memasuki neraka yang sangat panas."(88:1-4)

Allahuakbar

Wafa menyapu airmata yang membasahi pipinya.. Mengingati kisah-kisah sahabat, cerita-cerita sunnah terdahulu menjadikan hatinya bergetar sungguh takutkan azab siksaNya.

"Bagaimanakah daku kelak disana?"

"Aku yang penuh dengan dosa dan noda. Kemudian dijentik dengan hidayah olehNya. Sehingga kini aku terasa hidupku seperti didalam satu dimensi yang benar-benar berbeza. Satu kehidupan yang baru. Yang meluhur, memberkati dan membersihkan usia-usiaku yang lampau. Aku berbangga dan bersyukur dengan nikmat islam, iman dan kefahaman yang telah Dia benamkan dalam diriku. Dan sudah pasti, aku terasa semakin banyak yang aku pelajari dan ngerti, semakin kerdil aku disisiNya."

"Tetapi... siapakah aku untuk menilai erti ikhlas dalam setiap amalanku?"

Wafa sujud kembali dan teresak-esak menahan sedu dan tangis yang panjang.. Menangisi dosa-dosanya.. Merisaukan segala amal-amalnya.. Sangat risau dan takut andai kisah yang diatas itu adalah dia..


duhai wafa,
jangan kerana kau telah berada didalam gerabak tarbiyah maka kau menganggap dirimu lebih mulia dari mereka.
Duhai wafa,
jangan kerana kau telah kelim dirimu adalah 'penyeru' dan 'pembina' maka kau menganggap dirimu telah diangkat darjat disisiNya.

muhasabahlah kembali nawaitu dalam SETIAP amalmu.. 

jadi, mulai sekarang sehingga kau mati menemuiNya...

LURUSKAN NIAT dalam setiap amal hanya keranaNya..

Wafa, dia hanya takut andai dosa-dosa yang menempel pada dirinya telah menghijab rahmat Allah untuk sampai kepadanya dan kepadaorang sekelilingnya kerananya..

Astagfirullahalazim3x

wallahuallam

full stop


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...